Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid 2017 (deel logo)

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement van de geschillencommissie", aldus Kifid.

 De inwerkingtreding van een nieuw Reglement Geschillencommissie in 2017 heeft geleid tot de wens om het Reglement van de Commissie van Beroep aan te passen en beter te laten aansluiten. Zo is de volgorde van artikelen in het Reglement van Commissie van Beroep in lijn gebracht met de volgorde in het Reglement Geschillencommissie. Daarnaast zijn woordgebruik en verwijzingen met elkaar in overeenstemming gebracht. Bepalingen die in de praktijk vragen opriepen, zijn verduidelijkt of begrijpelijker gemaakt. Zo staat in het Reglement nu ‘behandelbaarheid van een beroep’ in plaats van ‘ontvankelijkheid van een beroep’.

In het nieuwe Reglement Commissie van Beroep is ook bepaald dat het anonimiseren van de uitspraken van de Commissie van Beroep voor publicatie gebeurt volgens de huidige richtlijnen van Kifid.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...

Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Als consumenten te lang stilzitten, verjaart de klacht. Dat is te concluderen op basis van zeven recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. De bindende...

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

D e Rabobank heeft gedaan wat verwacht mag worden van een redelijk handelend en deskundig verzekeringstussenpersoon. De Rabobank heeft gedaan wat mag worden verwacht...

Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Een verzekeraar mag een aanvraag voor een schadeverzekering niet weigeren enkel en alleen op grond van het schadeverleden in het Centraal Informatie Systeem (CIS)....

Kifid: Reaal moet fondsbeheerkosten vergoeden

Kifid: Reaal moet fondsbeheerkosten vergoeden

Reaal moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen. De verzekeraar mag aan deze consument niet de fondsbeheerkosten in rekening brengen....

Kifid: voorbereiden hasjdeal niet illegaal, verzekeraar moet schade vergoeden

Kifid: voorbereiden hasjdeal niet illegaal, verzekeraar moet schade vergoeden

Een schade veroorzaakt door een voorbereidingshandeling voor 'hasjdeal' is wel gedekt op de woonverzekering, aldus de Geschillencommissie van Kifid. Univé...

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Een consument heeft bij de aanvraag van een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon een gezondheidsverklaring ingevuld en ondertekend. Daarin heeft hij geen...

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd in de pas zal blijven met de relevante marktrente, zo heeft de Commissie...

Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

De Geschillencommissie Kifid heeft drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene, inmiddels Allianz, verworpen. Het betreft de bindende uitspraken...