Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie vindt echter dat de Rabobank niets valt te verwijten.
De consumenten verwijten de bank de lange doorlooptijd van hun aanvraag waardoor het (eerste) renteaanbod is verlopen en zij een hogere hypotheekrente hebben moeten accepteren. Er zat ruim een week tussen de aanvraag en het renteaanbod. Tussen het versturen van het renteaanbod en het verstrijken van de termijn van het renteaanbod zat slechts 8 werkdagen, terwijl de doorlooptijd voor een inkomensverklaring (IKV) op dat moment 14 dagen was. Toen de IKV eenmaal was afgegeven heeft het nog 3 weken geduurd voordat het dossier weer compleet was. Als de bank tijdig had gerappelleerd en duidelijk was geweest over de benodigde stukken, hadden
de consumenten eerder kunnen reageren. Volgens de consumenten heeft de bank niet consistent gehandeld bij de hypotheekaanvraag, onder andere door (aanvullende) stukken op te vragen die niet eerder vermeld waren. Zij houden de bank aansprakelijk voor hun schade die zij hebben begroot op 44.347 euro, gebaseerd op het renteverschil gedurende een (rentevaste) periode van 10 jaar.
Uit het dossier blijkt dat de aanvraag van de consumenten voor een hypothecaire geldlening niet compleet was op de datum genoemd in het renteaanbod. Het niet tijdig (kunnen) aanleveren van de benodigde stukken is niet te wijten aan het handelen van de Rabobank, zo concludeert de Geschillencommissie. De Rabobank heeft op basis van de aanwezige stukken op de in het renteaanbod genoemde datum, geen (volledige) beoordeling kunnen maken van de hypotheekaanvraag. Door verloop van het renteaanbod was de bank vervolgens niet meer gehouden om deze rente aan te bieden.
De bank is niet aansprakelijk voor het door verloop van de tijd ontstane (gestegen) renteverschil waarmee de consumenten vervolgens zijn geconfronteerd. De vordering wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
ALS Financieel Diner dit jaar bij Rabobank
Na te gast te zijn geweest bij de Volksbank en De Goudse opent dit jaar Rabobank op 30 oktober haar deuren voor het ALS Financieel Diner. Zoals ieder jaar gaan alle...
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid
Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...
Kifid: geen reactie, geen renteherziening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...
Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Rabobank geeft klanten duurzaamheidskorting
Alle hypotheekklanten van Rabobank wiens woonhuis een definitief energielabel A of hoger heeft, krijgen vanaf januari automatisch de Duurzaamheidskorting van 0,15...
Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...
Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer
(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....
Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...
Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...