Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie vindt echter dat de Rabobank niets valt te verwijten.
De consumenten verwijten de bank de lange doorlooptijd van hun aanvraag waardoor het (eerste) renteaanbod is verlopen en zij een hogere hypotheekrente hebben moeten accepteren. Er zat ruim een week tussen de aanvraag en het renteaanbod. Tussen het versturen van het renteaanbod en het verstrijken van de termijn van het renteaanbod zat slechts 8 werkdagen, terwijl de doorlooptijd voor een inkomensverklaring (IKV) op dat moment 14 dagen was. Toen de IKV eenmaal was afgegeven heeft het nog 3 weken geduurd voordat het dossier weer compleet was. Als de bank tijdig had gerappelleerd en duidelijk was geweest over de benodigde stukken, hadden
de consumenten eerder kunnen reageren. Volgens de consumenten heeft de bank niet consistent gehandeld bij de hypotheekaanvraag, onder andere door (aanvullende) stukken op te vragen die niet eerder vermeld waren. Zij houden de bank aansprakelijk voor hun schade die zij hebben begroot op 44.347 euro, gebaseerd op het renteverschil gedurende een (rentevaste) periode van 10 jaar.
Uit het dossier blijkt dat de aanvraag van de consumenten voor een hypothecaire geldlening niet compleet was op de datum genoemd in het renteaanbod. Het niet tijdig (kunnen) aanleveren van de benodigde stukken is niet te wijten aan het handelen van de Rabobank, zo concludeert de Geschillencommissie. De Rabobank heeft op basis van de aanwezige stukken op de in het renteaanbod genoemde datum, geen (volledige) beoordeling kunnen maken van de hypotheekaanvraag. Door verloop van het renteaanbod was de bank vervolgens niet meer gehouden om deze rente aan te bieden.
De bank is niet aansprakelijk voor het door verloop van de tijd ontstane (gestegen) renteverschil waarmee de consumenten vervolgens zijn geconfronteerd. De vordering wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar
((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...
ING en Rabobank in top 20 favoriete apps van Nederlanders
Op het gebied van bankieren staan er drie betaal- en bankierapps in de lijst van de 20 hoogste gewaardeerde apps onder Nederlanders: ING op nummer 9, Rabobank op...
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...
Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....
Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...
ING verlaagt als eerste grootbank de rente
ING verlaagt per 18 april de spaarrente voor haar particuliere klanten. Daarmee is ING de eerste van de drie Nederlandse grootbanken die haar toch al lage spaarrente...
Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw
(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...
Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht
(kifid-uitspraak GC 2025-0248) Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...