Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders over en krijgt gelijk van de Geschillencommissie Kifid. "De passage op het clausuleblad, gelezen in samenhang met de daarbij behorende toelichting, is voldoende duidelijk en ondubbelzinnig. Bij wijziging van de verzekering in de laatste 10 jaar van de looptijd komt de garantie geheel te vervallen. Een premievrijmaking vormt een dergelijke wijziging."

De consument heeft bij Aegon een beleggingsverzekering afgesloten, met de naam Fundplan. De verzekering is een lijfrente, met ingangsdatum 1 december 2008 en einddatum (of lijfrente-ingangsdatum) 1 juni 2025. De maandpremie is 100 euro. Bij leven op de einddatum is een uitkering gegarandeerd ter hoogte van 23.116 euro omdat de consument heeft gekozen voor een belegging in het AEGON Mix fund.

De adviseur van de consument heeft Aegon verzocht de verzekering premievrij te maken omdat de consument geen jaarruimte meer heeft voor aftrek van de door haar in te leggen premies. De verzekeraar heeft de adviseur echter bericht dat bij een wijziging van de verzekering binnen tien jaar voor de einddatum, de garantie vervalt.
De belegde waarde van de verzekering bedroeg op 14 februari 2023 19.853,09 euro.

De consument is van mening dat geen sprake kan zijn van het verval van de garantie op de einddatum bij premievrijmaking van de verzekering. Zij wil dat de verzekeraar de garantie conform de bepaling op het polisblad, opnieuw berekent. Volgens de bepaling op het polisblad vervalt de garantie alleen bij wijziging van de gekozen beleggingsfondsen binnen tien jaar voor de lijfrente-ingangsdatum. Bovendien heeft de consument geen fiscale jaarruimte meer. Dat betekent dat als zij de verzekering niet premievrij maakt, zij de premies die zij nog moet betalen niet van de belasting af mag trekken. Als zij vervolgens met de opgebouwde waarde een direct uitkerend product aankoopt, dan kan het zijn dat zij bij de uitkering over alle ingelegde bedragen wél inkomstenbelasting moet gaan betalen. Dat zou over de laatste periode een dubbele belasting kunnen opleveren. Premievrijmaking zou dan ook, bij een fiscaal georiënteerd product als deze verzekering, in redelijkheid mogelijk moeten zijn zonder dat zij het garantiekapitaal verliest.

Aegon denkt hier anders over en de Geschillencommissie geeft de verzekeraar op basis van het polisblad gelijk. "De keuze van de verzekeraar om de consument aan deze afspraak te houden, is niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar."

Reactie toevoegen

 
Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0510) De motor van de consument is gestolen. Nationale-Nederlanden heeft geweigerd de schade te vergoeden omdat de motor ten tijde...

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0491) Een consument is van mening dat pensioenuitvoerder Nationale-Nederlanden de zorgplicht heeft overtreden. De commissie heeft begrip...

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...

Twee derde Aegon-hypotheken op Stater-platform

Twee derde Aegon-hypotheken op Stater-platform

Twee derde van de bestaande Aegon-hypotheken is overgezet naar het hypotheekplatform van Stater. Sinds januari 2025 worden nieuwe hypotheekaanvragen van Aegon-klanten...

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...