Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"
(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor de hypotheek en hij beklaagt zich erover dat de verkregen financiering niet aan zijn verwachtingen voldeed.
De consument heeft een nieuwbouwwoning gekocht voor na zijn echtscheiding. De oude woning van de consument was gefinancierd met een geldlening van de bank van 257.293,38 euro. Daarop was een variabele rente van toepassing met een opslag van 0,4 procent. Voor de financiering van de nieuwbouwwoning en de advisering daarbij heeft de consument zich gewend tot ING. De bank heeft een adviesrapport uitgebracht dat dateert van 12 maart 2020. Daarin staat dat op 7 februari 2020 een adviesgesprek heeft plaatsgevonden met de consument. De financieringsbehoefte van de consument is vastgesteld op 628.000 euro.
Eind maart 2020 heeft de consument een geldlening met de bank gesloten met een hoofdsom van 628.000 euro. De geldlening bestaat uit meerdere leningdelen. Een deel is aflossingsvrij en het andere deel op basis van annuïteiten. Voor het aflossingsvrije deel is een rentetarief van 1,8 procent effectief per jaar overeengekomen. Voor het annuïteiten deel een tarief van 1,6 procent effectief per jaar. Voor beide leningdelen is de rente voor 10 jaar vastgezet.
In oktober 2022 heeft de consument zich bij de bank beklaagd over het aanvraagtraject en de tot stand gekomen financiering. Een nadere uitwisseling van standpunten heeft niet tot een oplossing van het geschil geleid waarna de consument een klacht bij Kifid heeft ingediend.
De consument vordert een schadevergoeding van de bank, die hij heeft begroot op netto 487.692,12 euro en indien over die schadevergoeding inkomstenbelasting verschuldigd is 729.099,72 euro. De consument had een hypotheek bij de bank. Het betrof een Euribor-hypotheek. Dit was een aflossingsvrije hypotheek met een rente gelijk aan de Euribor rente plus een opslag van 0,4 procent. Deze voorwaarden waren gunstig voor de consument en hij heeft met de adviseur van de bank in 2018 al afgesproken dat hij deze lening mocht meenemen als hij een nieuwe woning kocht. Op basis van deze toezegging heeft de consument de keuze gemaakt voor de aankoop van (de grond voor) de nieuwbouwwoning en voor het aanvragen van een (aanvullende) financiering hiervoor bij de bank.
Deze afspraak is de bank echter niet nagekomen, zo zegt de consument. In november 2019 kreeg de consument een andere adviseur van de bank toegewezen. Deze erkende de afspraken die de consument met de vorige adviseur had gemaakt niet. Bovendien heeft de bank het aanvraagtraject van de financiering zo getraineerd dat de
consument het aanbod van de bank in maart 2022 wel moest accepteren omdat hij anders zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst van de grond niet zou kunnen nakomen. Het aanvraagtraject heeft 17 maanden geduurd. Dit kwam met name doordat de bank de consument steeds om nieuwe stukken vroeg en elke keer weer
aanvullende eisen stelde.
De consument heeft de financiering inmiddels overgesloten bij een andere geldverstrekker. Daarna heeft hij zich bij de bank beklaagd over het niet nakomen van de toezegging om de Euribor-hypotheek mee te nemen en over de werkwijze van de bank tijdens het aanvraagtraject.
De schade die consument door het handelen van de bank lijdt bestaat uit het bedrag van de boete voor het te laat afnemen van de grond, de rente van een tijdelijke noodfinanciering, notariskosten en het renteverlies doordat hij geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling.
ING: "De consument had de grond aangekocht voordat hij wist of hij een financiering zou kunnen krijgen. Het risico daarvan dient voor zijn rekening te blijven. De consument heeft geen enkel bewijs overgelegd voor zijn stellingen over de vermeende toezegging. De bank betwist ook de door de consument gestelde schade."
Ook zegt ING dat de consument te laat aan de bel heeft getrokken over de verkregen financiering. ING stelt dat de consument de op hem rustende klachtplicht van artikel 6:89 BW heeft geschonden. De commissie is het hiermee eens. Ten aanzien van de klacht over het verloop van het aanvraagtraject voor de hypotheek oordeelt de commissie dat de klacht niet behandelbaar is op grond van vraag 1 van het reglement. "De commissie overweegt ten overvloede dat ook als klachtonderdeel II welbehandelbaar zou zijn, de daarin vervatte klacht zou worden afgewezen. Als uitgangspunt geldt namelijk dat de bank een ruime mate van beleidsvrijheid toekomt. Dat betekent dat de bank in beginsel zelf mag bepalen hoe zij het aanvraagtraject inricht en welke gegevens zij nodig heeft om de aanvraag te kunnen behandelen. De bank heeft toegelicht dat zij het risico goed wilde onderzoeken alvorens een financiering te verstrekken. De laatste relevante stukken daartoe verkreeg ze in maart 2020 en vlak daarna heeft zij een offerte uitgebracht. Dat de bank daarbij in strijd met de wet of onaanvaardbaar zou hebben gehandeld is niet gebleken."
De vordering van de consument is afgewezen.
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject
(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...
"Thuiswerken leidt tot andere woonwensen en prioriteiten"
Doordat Nederlanders massaal zijn gaan thuiswerken, zijn woonwensen en prioriteiten sterk veranderd, zo blijkt uit het ING Woonbericht. Aan de ene kant hecht 73...
(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...
VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden
Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst van 25 juni bij...
Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar
((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...
Tom Degen nieuwe directeur Wonen bij ING
Tom Degen wordt per 1 juli de nieuwe Directeur Wonen bij ING in Nederland. Degen begon twaalf jaar geleden zijn carrière bij ING. Sinds juni 2022 stuurde...
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...
Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....
Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...