Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar

Kifid 2017 (deel logo)

Een klacht van twee consumenten tegen een financieel adviseur over een investering in Future Life is te laat aangeleverd en wordt ook niet in behandeling genomen, aldus uitspraak 2019-028 van de Commissie van Beroep van Kifid.

De commissie heeft in een beroepsprocedure vastgesteld dat de consumenten al rechtsbijstand hadden voordat zij hun huidige advocaat inschakelden. Om die reden hadden deze consumenten eerder bekend moeten zijn met de mogelijkheid om een klacht bij Kifid in te dienen, aldus de Commissie van Beroep, die concludeert dat, zoals nu blijkt, de klacht te laat aan de Geschillencommissie is voorgelegd en dat de klacht volgens het reglement niet mocht worden behandeld. De adviseur is niet gehouden de eerder gedane uitspraak van de Geschillencommissie op te volgen. In die eerdere uitspraak stond: "Gezien het  voorgaande zal aan [Consument I] een schadevergoeding van € 100.000,- en aan [Consument II] een schadevergoeding van € 70.720,- worden toegewezen, te vermeerderen met wettelijke rente over deze bedragen vanaf 2 januari 2018 tot aan de dag van algehele betaling. Verder zal een proceskostenvergoeding van € 5.000,- worden toegewezen. Het meer of anders gevorderde zal worden afgewezen."

De Commissie van Beroep verklaart deze klacht alsnog niet-behandelbaar. Een inhoudelijke beoordeling is dan niet meer nodig, zo stelt de commissie. De eerder gedane uitspraak van de Geschillencommissie (GC 2019-223) wordt terzijde gesteld. De Commissie van Beroep wijst in haar uitspraak consumenten op de mogelijkheid om voor een inhoudelijk oordeel hun vorderingen op de verzekeringstussenpersoon voor te leggen aan de burgerlijke rechter.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Post Vermogensbeheer heeft volgens de Commissie van Beroep van Kifid de zorgplicht geschonden omdat het een te risicovol vermogensbeheer heeft gevoerd dat niet paste...

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid gaat de behandeling van de ruim 700 aangehouden klachten over woekerpolissen gefaseerd oppakken. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling, aldus...