Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar
Een klacht van twee consumenten tegen een financieel adviseur over een investering in Future Life is te laat aangeleverd en wordt ook niet in behandeling genomen, aldus uitspraak 2019-028 van de Commissie van Beroep van Kifid.
De commissie heeft in een beroepsprocedure vastgesteld dat de consumenten al rechtsbijstand hadden voordat zij hun huidige advocaat inschakelden. Om die reden hadden deze consumenten eerder bekend moeten zijn met de mogelijkheid om een klacht bij Kifid in te dienen, aldus de Commissie van Beroep, die concludeert dat, zoals nu blijkt, de klacht te laat aan de Geschillencommissie is voorgelegd en dat de klacht volgens het reglement niet mocht worden behandeld. De adviseur is niet gehouden de eerder gedane uitspraak van de Geschillencommissie op te volgen. In die eerdere uitspraak stond: "Gezien het voorgaande zal aan [Consument I] een schadevergoeding van € 100.000,- en aan [Consument II] een schadevergoeding van € 70.720,- worden toegewezen, te vermeerderen met wettelijke rente over deze bedragen vanaf 2 januari 2018 tot aan de dag van algehele betaling. Verder zal een proceskostenvergoeding van € 5.000,- worden toegewezen. Het meer of anders gevorderde zal worden afgewezen."
De Commissie van Beroep verklaart deze klacht alsnog niet-behandelbaar. Een inhoudelijke beoordeling is dan niet meer nodig, zo stelt de commissie. De eerder gedane uitspraak van de Geschillencommissie (GC 2019-223) wordt terzijde gesteld. De Commissie van Beroep wijst in haar uitspraak consumenten op de mogelijkheid om voor een inhoudelijk oordeel hun vorderingen op de verzekeringstussenpersoon voor te leggen aan de burgerlijke rechter.
Reactie toevoegen
Meer over
Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond
Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...
Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...
Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument
(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert...
Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie
"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...
"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"
De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...
Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen
Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...
Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug
Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd in de pas zal blijven met de relevante marktrente, zo heeft de Commissie...
Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur
De nazorgplicht van een adviseur bij een consumptief krediet is beperkt, zo bevestigt ook de Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak 2019-033. Financieel...
Kifid stelt Intrasurance in het gelijk
De Geschillencommissie Kifid heeft gevolmachtigde Intrasurance in het gelijk gesteld. Een consument claimde waterschade op zijn woon- en inboedelverzekering, maar...
Kifid tikt ASR op de vingers over poliskosten beleggingsverzekering
De Beroepscommissie Kifid noemt poliskosten die ASR in rekening heeft gebracht voor een beleggingsverzekering oneerlijk en in strijd met goede trouw. De poliskosten...