Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. De Geschillencommissie heeft in 67 klachtzaken een uitspraak gedaan. Naar aanleiding van de Kifid-uitspraken over de DIN Plan-beleggingsverzekering van Allianz hebben 173 consumenten hun DIN Plan-klacht bij Kifid ingetrokken. Op dit moment heeft Kifid nog 300 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Het aantal nieuwe klachten over een beleggingsverzekering is in 2021 gehalveerd naar 44.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Het aantal nog te behandelen klachten over beleggingsverzekeringen is in 2021 bijna gehalveerd. Ook zien we de instroom van nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen meer en meer afnemen. Ik ben vooral blij voor de ruim 100 consumenten en betrokken verzekeraars die we in 2021 duidelijkheid hebben kunnen geven over hun beleggingsverzekeringsklacht. Daarvan zijn 40 klachten alsnog opgelost via bemiddeling en in 67 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. In 2022 gaan we voortvarend verder met het afronden van de resterende klachten. Daarvoor geldt nog steeds: bemiddelen waar dat kan en uitspraak indien nodig. Soms kan een zitting ertoe leiden dat partijen alsnog samen een oplossing vinden. Ook dat helpt, want er samen uitkomen geeft sneller duidelijkheid.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster behandelt Kifid de klachten. De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van ASR zijn vrijwel afgerond, aldus Kifid. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al klaar. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met meer dan 150 klachten aan de slag, onder meer over beleggingsverzekeringen van ASR  en Aegon en met klachten gericht tegen adviseurs die over beleggingsverzekeringen hebben geadviseerd. Voor nog zo’n 145 klachten geldt dat ze later worden opgepakt.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jack Umans - Assuplan b.v. 2 februari 2022

vind je het gek met de beleggingsresultaten de afgelopen jaren , de garanties in de polissen en de fiscale voordelen ( box 3 vermogen vrijgesteld )

Meer over
Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

FvA organiseert hybride event: adviseren en ethiek

FvA organiseert hybride event: adviseren en ethiek

De Federatie van Assurantieclubs organiseert samen met de assurantieclubs op 19 mei een hybride evenement met als onderwerp ‘#FvActueel: adviseren en ethiek’. Voorzitter...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...