Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling door, ondanks herhaalde verzoeken, geen ingevuld schadeformulier in te leveren. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in UItspraak 2019-124.

De Commissie: "Ter zitting is gebleken dat Consument door verschillende verzekeraars is geweigerd nadat hij de eerdere opzeggingen had gemeld. Consument was dus op de hoogte van het belang van het melden van de reden van de eerdere opzegging en de schades evenals van de negatieve invloed die het vermelden daarvan zou (kunnen) hebben. Nu hij met deze wetenschap heeft nagelaten het schadeverleden en de reden van opzegging van een eerdere autoverzekering volledig en correct te vermelden op het aanvraagformulier, kan worden aangenomen dat Consument met de onjuiste beantwoording van de vragen het opzet heeft gehad Verzekeraar te misleiden teneinde een verzekering te sluiten die door Verzekeraar bij kennis van de ware stand van zaken niet zou zijn geaccepteerd. De vraag of Verzekeraar de schadeclaim van Consument mocht afwijzen op grond van artikel 7:930 lid 5 BW beantwoordt de Commissie derhalve bevestigend. Dit artikel bepaalt dat de verzekeraar geen uitkering verschuldigd is wanneer de verzekeringnemer heeft gehandeld met het opzet om verzekeraar te misleiden."

De consument vorderde 7.300 euro van Achmea wegens diefstal van zijn auto.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013....

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een...

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Goedkopehypotheek.nl kan niet worden verweten dat geldverstrekker ABN Amro de hypotheekaanvraag van de klagende consument afwees. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...