Nibud: consument wantrouwt alternatief woekerpolis

Gerjoke Wilmink

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid. Dit zijn volgens het Nibud de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen.

Dit blijkt uit het Nibud-rapport 'De consument en zijn beleggingsverzekering'. Hoewel er nu veel betere alternatieven bestaan voor destijds afgesloten 'woekerpolissen', is het voor verzekeraars moeilijk om met de bezitters in gesprek te komen, aldus het Nibud. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.

Wantrouwen & gebrek aan kennis

Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven. De meesten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, verwachten niet dat een gesprek iets zal opleveren en denken dat een gesprek geld kost.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23 procent) of een hogere eindopbrengst verwachten (18 procent). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Het Nibud begrijpt heel goed dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is groot. Maar omwille van de portemonnee van de consument adviseert het Nibud toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken.

Directeur Gerjoke Wilmink: "Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren".

Om het inzicht in hun beleggingsverzekering bij consumenten te vergroten heeft het Nibud een internettool ontwikkeld: 'Waardescan Beleggingsverzekeringen'.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 3 maart 2014

Verzekeraars zijn het intermediair kwijt en zetten nu het NIBUD in om schone handen te krijgen.

Albert van der Poll - 28 februari 2014

36% heeft niet begrepen dat de eindopbrengst minder zou kunnen zijn? 23% heeft niet begrepen dat het nog steeds geld kost (ik weet van geen verzekeraar die kosteloos werkt) en 82% heeft niet begrepen dat het eindresultaat altijd beter zal zijn? Ik blijf me verbazen. Ook over het "recht" op gratis advies, terwijl de aanbieder aan het nieuwe product wel weer leuk mag verdienen.

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan de wettelijke activeringsplicht voor klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering, aldus de AFM. Eind...

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt dit jaar niet met vakantie te gaan. Dit blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquête 2018.Van de mensen met een benedenmodaal...

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Het Nibud roept bedrijven op meer rekening te houden met de niet digitaal vaardigen. Ook zouden jongeren meer advies moeten krijgen over hoe zij overzicht kunnen...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

Mensen financieel redzaam maken

Mensen financieel redzaam maken

"Laten we niet meer financiële zelfredzaamheid als uitgangspunt nemen bij beleid, maar laten we dat als doel zien." Dat schrijft Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder...

Koopkracht verbetert nauwelijks

Koopkracht verbetert nauwelijks

De koopkracht voor de meeste Nederlanders gaat er in 2018 nauwelijks op vooruit, heeft het Nibud becijferd. Procentueel stijgt de koopkracht voor bijna iedereen...

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering, die in juni 2007 op verzoek van de consument is beëindigd, opnieuw berekenen. De verzekeraar mag...

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

De rechtbank Alkmaar heeft uitspraak gedaan in een collectieve procedure van de de Vereniging Woekerpolis.nl en twee klanten tegen SRLEV, onderdeel van Vivat. Beide...

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samen met het Nibud het project 'Beter Beeld op Betalen' op. "Wij willen meer doen dan alleen een verzekeringsvangnet bieden. Wij willen ook actief...

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...