Nibud: consument wantrouwt alternatief woekerpolis

Gerjoke Wilmink

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid. Dit zijn volgens het Nibud de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen.

Dit blijkt uit het Nibud-rapport 'De consument en zijn beleggingsverzekering'. Hoewel er nu veel betere alternatieven bestaan voor destijds afgesloten 'woekerpolissen', is het voor verzekeraars moeilijk om met de bezitters in gesprek te komen, aldus het Nibud. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.

Wantrouwen & gebrek aan kennis

Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven. De meesten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, verwachten niet dat een gesprek iets zal opleveren en denken dat een gesprek geld kost.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23 procent) of een hogere eindopbrengst verwachten (18 procent). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Het Nibud begrijpt heel goed dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is groot. Maar omwille van de portemonnee van de consument adviseert het Nibud toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken.

Directeur Gerjoke Wilmink: "Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren".

Om het inzicht in hun beleggingsverzekering bij consumenten te vergroten heeft het Nibud een internettool ontwikkeld: 'Waardescan Beleggingsverzekeringen'.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 3 maart 2014

Verzekeraars zijn het intermediair kwijt en zetten nu het NIBUD in om schone handen te krijgen.

Albert van der Poll - 28 februari 2014

36% heeft niet begrepen dat de eindopbrengst minder zou kunnen zijn? 23% heeft niet begrepen dat het nog steeds geld kost (ik weet van geen verzekeraar die kosteloos werkt) en 82% heeft niet begrepen dat het eindresultaat altijd beter zal zijn? Ik blijf me verbazen. Ook over het "recht" op gratis advies, terwijl de aanbieder aan het nieuwe product wel weer leuk mag verdienen.

Vooral werkenden met kinderen gaan er in 2020 op vooruit

Vooral werkenden met kinderen gaan er in 2020 op vooruit

Vooral werkenden met kinderen gaan er dit jaar in koopkracht op vooruit. Dankzij beleidsmaatregelen en loonstijgingen stijgt hun koopkracht over het algemeen met...

Goed geïnformeerde studenten lenen minder

Goed geïnformeerde studenten lenen minder

Studenten met een lening bij DUO verlagen die lening als zij goed zijn geïnformeerd over de hoogte van de uiteindelijke totale studieschuld. Dat blijkt uit...

Geldwijzer Nabestaanden

Geldwijzer Nabestaanden

Nibud, SVB en Pensioenfederatie hebben samen de online tool www.geldwijzernabestaanden.nl gelanceerd. Deze tool geeft een overzicht op maat van de financiële...

Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

De Regeling hypothecair krediet wordt op drie punten verduidelijkt. Aldus minister Ollongren bij de presentatie van de financieringslastnormen 2020 aan de Tweede...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

Het Nibud ziet dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan de vaste lasten. "De afgelopen tien jaar ging niet eerder zo’n groot...

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt...

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Nibud ontwikkelt Pensioenstarter

Nibud ontwikkelt Pensioenstarter

Het Nibud heeft de tool Pensioenstarter ontwikkeld. De applicatie helpt mensen die in actie willen komen voor hun pensioen uit te maken waar te beginnen. In de...

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...