Nibud: consument wantrouwt alternatief woekerpolis

Gerjoke Wilmink

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid. Dit zijn volgens het Nibud de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen.

Dit blijkt uit het Nibud-rapport 'De consument en zijn beleggingsverzekering'. Hoewel er nu veel betere alternatieven bestaan voor destijds afgesloten 'woekerpolissen', is het voor verzekeraars moeilijk om met de bezitters in gesprek te komen, aldus het Nibud. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.

Wantrouwen & gebrek aan kennis

Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven. De meesten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, verwachten niet dat een gesprek iets zal opleveren en denken dat een gesprek geld kost.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23 procent) of een hogere eindopbrengst verwachten (18 procent). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Het Nibud begrijpt heel goed dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is groot. Maar omwille van de portemonnee van de consument adviseert het Nibud toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken.

Directeur Gerjoke Wilmink: "Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren".

Om het inzicht in hun beleggingsverzekering bij consumenten te vergroten heeft het Nibud een internettool ontwikkeld: 'Waardescan Beleggingsverzekeringen'.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 3 maart 2014

Verzekeraars zijn het intermediair kwijt en zetten nu het NIBUD in om schone handen te krijgen.

Albert van der Poll - 28 februari 2014

36% heeft niet begrepen dat de eindopbrengst minder zou kunnen zijn? 23% heeft niet begrepen dat het nog steeds geld kost (ik weet van geen verzekeraar die kosteloos werkt) en 82% heeft niet begrepen dat het eindresultaat altijd beter zal zijn? Ik blijf me verbazen. Ook over het "recht" op gratis advies, terwijl de aanbieder aan het nieuwe product wel weer leuk mag verdienen.

Nibud en partners organiseren Landelijke Vrijwilligersdag

Nibud en partners organiseren Landelijke Vrijwilligersdag

Speciaal voor alle vrijwilligers die mensen ondersteunen bij hun geldzaken, organiseren het Nibud, Humanitas, SchuldHulpMaatje, LSTA, fiKks, Rabobank, Rabo Foundation...

Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Het Nibud ontwikkelt een online tool die consumenten inzicht geeft in keuzes rondom het moment van pensionering en de financiële effecten daarvan. De tool,...

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

In 2021 zijn de geldplannen( anonieme online schuldpreventie) van het Nibud 402.000 keer ingevuld. Het meest (102.000 keer) werd het geldplan Sparen, aflossen of...

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Het Nibud pleit ervoor dat als de regeling pensioenbedrag ineens ingaat, iedereen vooraf laagdrempelig de mogelijkheid krijgt onafhankelijke en deskundige begeleiding...

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Het Nibud ziet dat alle voorbeeldhuishoudens dit jaar inleveren. De dalingen variëren van 0,5 tot 1,9 procent. In euro’s varieert het van negen euro tot...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Van de jongvolwassenen tussen de achttien en 30 jaar belegt 42 procent. De voornaamste reden is vermogen opbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en de Rabobank. Het...

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Het kabinet zal voor de leennormen van 2022 geen wijzigingen in de leennormensystematiek doorvoeren. Ook komt er geen nieuwe verlaging van de wegingsfactor voor...

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl heeft de Nibud-vergelijking geïntroduceerd als toevoeging op het online huishoudboekje. Alle transacties van de gebruiker bij verschillende...

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis,...