Nibud: consument wantrouwt alternatief woekerpolis

Gerjoke Wilmink

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid. Dit zijn volgens het Nibud de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen.

Dit blijkt uit het Nibud-rapport 'De consument en zijn beleggingsverzekering'. Hoewel er nu veel betere alternatieven bestaan voor destijds afgesloten 'woekerpolissen', is het voor verzekeraars moeilijk om met de bezitters in gesprek te komen, aldus het Nibud. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.

Wantrouwen & gebrek aan kennis

Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven. De meesten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, verwachten niet dat een gesprek iets zal opleveren en denken dat een gesprek geld kost.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23 procent) of een hogere eindopbrengst verwachten (18 procent). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Het Nibud begrijpt heel goed dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is groot. Maar omwille van de portemonnee van de consument adviseert het Nibud toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken.

Directeur Gerjoke Wilmink: "Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren".

Om het inzicht in hun beleggingsverzekering bij consumenten te vergroten heeft het Nibud een internettool ontwikkeld: 'Waardescan Beleggingsverzekeringen'.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 3 maart 2014

Verzekeraars zijn het intermediair kwijt en zetten nu het NIBUD in om schone handen te krijgen.

Albert van der Poll - 28 februari 2014

36% heeft niet begrepen dat de eindopbrengst minder zou kunnen zijn? 23% heeft niet begrepen dat het nog steeds geld kost (ik weet van geen verzekeraar die kosteloos werkt) en 82% heeft niet begrepen dat het eindresultaat altijd beter zal zijn? Ik blijf me verbazen. Ook over het "recht" op gratis advies, terwijl de aanbieder aan het nieuwe product wel weer leuk mag verdienen.

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Het Nibud adviseert altijd om te kijken of de hypotheek past bij de persoonlijke situatie. Dit naar aanleiding van AFM-onderzoek vorige week ('Zorgen over leengedrag...

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Onder leiding van NHG en uitgevoerd door Purpose heeft de hypotheeksector het plan 'Krachten bundelen voor hypotheekklanten' opgesteld. Dit om gezamenlijk vooruit...

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Dakdekkers, chauffeurs en voormannen die eerder dan de AOW-leeftijd willen stoppen met werken, kunnen met hulp van het Nibud uit laten rekenen hoe dat voor het inkomen...

Nibud wil normen voor private lease

Nibud wil normen voor private lease

Het Nibud pleit voor regels en normen voor leaseconstructies waar mensen lang aan vastzitten. Het Nibud: “Er zijn strenge regels en normen voor hypotheken...

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen...

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers kunnen een Nibud-training 'Hulp bij je geldzaken' volgen waarin zij leren mensen in hun omgeving te helpen bij financiële problemen. De kans...

Nibud:  een vijfde ervaart inkomensterugval

Nibud: een vijfde ervaart inkomensterugval

Bijna twintig procent van de Nederlanders kende in maart een inkomensterugval als gevolg van de coronacrisis. Onder hen zijn met name jongeren, zelfstandigen en...

Nibud lanceert Geldkrant-special: Minder inkomen

Nibud lanceert Geldkrant-special: Minder inkomen

Het Nibud heeft vanwege de coronacrisis een speciale online editie van de Nibud Geldkrant uitgebracht: de Geldkrant-special Minder inkomen. Met de krant biedt het...

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij de Week van het geld, een initiatief van Wijzer in geldzaken. Stichting BKR werkt al langdurig samen met Nibud. Bestuursvoorzitter...