Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'

NN (pand)

Nationale-Nederlanden biedt het intermediair geen extra vergoeding voor hersteladvies 'woekerpolissen'.

"De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen voor zijn rol bij het afsluiten van de verzekeringen of ontvangt deze zelfs nog steeds", aldus NN in zijn relatiemagazine 'Nú'. "Uitvloeisel van de rol die de adviseur destijds op zich heeft genomen en waarvoor hij ook beloond is, is dat dezelfde adviseur nu ook (kosteloos) de klant adviseert over aanpassingen van datzelfde product. Wij vragen tussenpersonen in lijn van dit advies en in het kader van zorgplicht hun rol te pakken. Wij geven geen extra vergoeding voor de hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Ook voor de eigen adviseurs zien wij dit als onderdeel van de dienstverlening en zullen hier dan ook geen kosten voor in rekening brengen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Johannes - 10 maart 2012

Ik ben expat en heb een woekerpolis-levensverzekering bij Nationale Nederlanden die gedacht was als pensioen. Na elf jaar is mijn vermogen nog minder dan het ingelegde geld, en zelfs zonder de "eerste kosten" die er de eerste 10 jaar massaal van af getrokken werden is de rente-opbrengst nu slechts 2% per jaar. Het rotte van het systeem zit hem natuurlijk in het niet duidelijk maken van de constant hoge "kosten", terwijl in de destijdse informatie-folders met percentages gegoogeld werd, suggererend dat ook de verzekeraar een prestatie-afhankelijke beloning kreeg. Maar goed, daar gaat het hier niet over. Het ander rotte van het systeem was dat de bemiddelaars, zoals in mijn geval, vaak goedbedoelende verzekeringsagenten waren die absoluut geen verstand van beleggen hadden. Niettemin werd het vertrouwen van de consument in deze verzekeringsagenten en in de verzekeringsgeschiedenis van een bedrijf als Nationale Nederlanden, misbruikt om een heel ander product (beleggingen) aan de man te brengen. Omdat het idee levensverzekering/beleggingen/groot finacieel instituut op zich heel logisch is, en wij als burgers dachten dat deze instituten eerbaar waren, tuinden wij als klanten er massaal in, terwijl instituten als NN alles zo naar zichzelf rekenden dat er een crimineel product over bleef. Mijn toenmalige verzekeringsagent snapte niks van het product. Hij is nu met pensioen, en de agent die het bedrijf overgekocht heeft snapt er ook niets van. Lijkt me eigenlijk ook normaal, sinds (1) deze mensen er nooit voor opgeleid zijn, en (2) de onduidelijkheid in het product opzet was. Ik zit nu met een situatie waar de verzekeringsagent mijn vragen gewoon doorstuurd naar NN, waar vervolgens dan geen antwoord op komt. Toegevoegd moet worden dat bij de nu jaarlijkse informatie "kostenposten" de adviseur nog steeds opgevoerd wordt, terwijl die alleen maar eenmalig een bedrag kreeg.

Harry - 7 maart 2012

@Frans Jij bent blijkbaar van mening dat BND voor elke klant van je een passende oplossing is. Van een Wft proof advies heb je dus nog nooit gehoord. Een passende oplossing dient van klant tot klant op basis van een uitgebreide inventarisatie bepaald te worden. Mooie adviseur die je bent...

Wil - 6 maart 2012

Een beetje service aan je klanten ook dergelijke zaken kan geen kwaad, dan bewijs je als adviseur juist je toegevoegde waarde. Doch als de directie, en het commerciele management, dan ook zijn/haar omzet bonussen terug wil storten die zij willens en wetens hebben opgestreken dan was de club in 1 keer weer gezond!

Ass. Ktr.P. Huizinga - 6 maart 2012

Terechte stelling! Als je als tussenpersoon je relaties goed bedient dan hoort daar ook de levenpolis bij, in al z´n facetten incl de fiscale wijzigingen, wijzigingen in omstandigheden, schommelingen in beleggingen. Want waarom bijvoorbeeld wel de opstalpolis aanpassen en de rest niet! Heb de ASR actie ook nooit begrepen en nimmerr gebruik gemaakt van hun eu 125,00

Chris de Bruin - 6 maart 2012

Gratis werken? Ik dacht het niet! Dat doe je als je een fout hebt gemaakt en daar is hier geen sprake van. Met de inzichten van tegenwoordig weten we dat moderne (bankspaar-) producten beter voor de klant zijn dan de dure beleggingsverzekeringen van vroeger. Dat gaat wel met meer producten en diensten in de samenleving zo en ook die worden dan niet gratis geleverd. Ik gaf in VVP al eens het voorbeeld van een chirurg die een operatie tien jaar geleden deed. De patiënt kom nu weer terug en inmiddels bestaan er veel betere operatietechnieken. Dan opereert die chirurg toch ook niet voor niets? Alleen in het geval dat het intermediair willens en weten de zaak belazerd heeft bij de aanschaf van een beleggingsverzekering heeft hij nu een herstelplicht. Daar heeft hij NN niet voor nodig (dat niet meer doet dan de AFM napraten die dit onlangs ook al verkondigde, overigens zonder enige wettelijke basis), dat is gewoon civiel recht. Pas op met gratis werken. Voor de buhne aardig, zakelijk onverantwoord.

RB - 6 maart 2012

En wat nu als je destijds niet de beloning hebt gekregen, maar de post vanuit service en gemak voor de klant hebt overgenomen. Moet je dan nu ook kosteloos het advies herstellen, dat je zelf niet hebt gegegeven? Het is terecht dat je kosteloos je eigen fouten hersteld. Maar kosteloos de fouten van een ander herstellen? Dat gaat wel erg ver NN!

Rob van Sneladvies.nl - 6 maart 2012

Lekker kort door de bocht. Daarom ontvangen klanten ook een ruimhartige compensatie en kunnen de kosten ineens drastisch omlaag. Bancaire oplossingen zijn jaren door de politiek tegengehouden. Door welke lobby?? Provisieverbod intermediair geldt straks ook voor bancaire oplossingen. Helaas geen fatsoenlijk level playing field.

WS - 6 maart 2012

Een heel logische keuze van NN, lijkt mij. @RB je geeft het antwoord zelf al. Je hebt er destijds voor gekozen om de post vanuit service en gemak voor de klant over te nemen. Bewust gedaan dus. Tijd om die service en dat gemak nu ook aan je klant te leveren. Beetje flauw zelfs om te vinden dat de verzekeraar daar nu de rekening voor moet betalen. Misschien had je even vooraf moeten kijken of je voorganger een advies heeft gegeven waar je achter kon staan? In dit geval lijkt het er op dat je gewoon zelf je eigen fouten mag herstellen.

Frans - 6 maart 2012

De4 heer Huizinga is waarschijnlijk ook blij als alle provisie wordt afgeschaft. Heeft denkelijk zulke goede klanten dat hij geen inkomen nodig heeft. Dat NN jaren haar zakken heeft gevuld gaat liever in haar opvattingen aan voorbij. Gewoon simpel houden, geen zaken met NN doen. Lost het probleem vanzelf op. Ze hebben niets extra te bieden. Oversluiten dus naar BND, wordt de klant alleen maar beter van.

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Het beste van twee werelden

Het beste van twee werelden

Bianca Knispel stuurt sinds kort Nationale-Nederlanden Retail Schade, OHRA en Zorg aan. Knispel gelooft totaal niet in animositeit tussen distributiekanalen. “Vanuit...

NN over DC-problematiek pensioenakkoord: geen verschillende regelingen naast elkaar graag

NN over DC-problematiek pensioenakkoord: geen verschillende regelingen naast elkaar graag

"Als verzekeraar kúnnen we de regelingen uitvoeren", zo reageert NN op de uitwerking van het pensioenakkoord, "maar verschillende regelingen zijn niet in...

NN past producten Inkomen Collectief aan

NN past producten Inkomen Collectief aan

Nationale-Nederlanden past haar producten van Inkomen Collectief aan. Als eerste stap zijn per 1 juni de verzekeringen WIA Arbeidsongeschiktheidspensioen (AOP) en...

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...

Thuiswerken gaat meeste werknemers goed af

Thuiswerken gaat meeste werknemers goed af

Sinds het begin van de lockdown zijn werknemers tevredener geworden over de manier waarop ze vanuit huis kunnen werken. Ook zijn thuiswerkers steeds positiever over...

ASR en NN splitsen joint venture Keerpunt

ASR en NN splitsen joint venture Keerpunt

ASR en NN zijn voornemens de joint venture Keerpunt per oktober 2020 te splitsen en ieder een deel op te nemen in hun eigen organisatie. Beide verzekeraars zijn...

Retail NN Schade en OHRA onder één aansturing

Retail NN Schade en OHRA onder één aansturing

Nationale-Nederlanden brengt Particulieren Schade, OHRA en Zorg onder één aansturing. Per 1 juni neemt Bianca Knispel ook de eindverantwoordelijkheid...

NN Leven vermindert blootstelling aan langlevenrisico

NN Leven vermindert blootstelling aan langlevenrisico

NN Leven heeft haar blootstelling aan het langlevenrisico verminderd. Dit door een risicotransfer per 1 januari 2020 aan herverzekeraars Canada Life, Munich Re en...

Voldoende contractuele basis voor rekenen eerste kosten

Voldoende contractuele basis voor rekenen eerste kosten

Voor de polissen vanaf 1994 was er in principe voldoende contractuele basis voor het in rekening brengen van eerste kosten bij de universal life beleggingsverzekeringen...