Onderling.nl wint Financial Marketing Award

Financial Marketing Award 2012

Onderling.nl, een initiatief van FBTO, is de winnaar van de Financial Marketing Award 2012.

Dit maakte juryvoorzitter Kim Cramer (BR-ND) bekend tijdens de achttiende Nationale Dag Financiële Marketing. De jury lette bij de beoordeling van de casussen niet alleen op resultaat, innovatiteit, originaliteit en onderbouwing, maar ook of de casus een bijdrage leveren aan een duurzaam herstel van vertrouwen in de financiële sector. De jury bestaat tevens uit: Cornelie van Bergenhenegouwen (RvC Stichting Toetsing Verzekeraars), Rens van Tilburg (Sustainable Finance Lab en SOMO) en Krijn Schuurman (InterimIC en IPAN).

De winnende case werd gepresenteerd door internetmanager Carolien Bos. Samen met haar collega's Maaike Smeele en Remco Kruiper ontving zij de beker, bloemen, champagne plus een Masterclass Digitale Marketing & Communicatie ter waarde van 1.200 euro van Sanoma. Deze prijs werd overhandigd door Martin Hersman (NU). Basis van Onderling.nl is dat verzekerden meedenken en meebeslissen over onder meer het al dan niet afwijzen van claims. De site is volledig transparant over aantal bezoekers, stemmers, reacties en beslissingen. Hoe werkt het? Als er binnen de organisatie enige twijfel bestaat over een toe- of afwijzen van een claim, wordt deze voorgelegd aan het forum. Bos: "Het sentiment ten aanzien van verzekeraars is: ze zijn niet te vertrouwen, ze zijn er niet voor je als je schade hebt en ze luisteren niet naar je. Dat negatieve sentiment komt doordat er te weinig contactmomenten zijn met verzekerden. Wij geven een nieuwe dimensie aan het begrip onderlinge." Volgens Bos is de groep die zich heeft aangesloten bij het platform bijzonder actief en betrokken. Sinds de lancering eind oktober staat de teller op 1413 deelnemers, 8727 stemmen en 6917 reacties.

De andere nominaties waren voor WeHelpen, Seeds en eyeOpen. Ook deze casussen zijn volgens de jury excellente voorbeelden van innovaties in de financiële sector en dus eveneens winnaars. WeHelpen (een initiatief van onder meer Achmea, CZ, Menzis, Rabobank en PGGM) is een gratis marktplaats op het gebied van zorg. Het is gebaseerd op ruilhandel van diensten. Wie een dienst levert krijgt credits, wie een dienst ontvangt, betaalt met credits die dus eerst verdiend moeten worden. Geld komt er niet meer aan te pas. Seeds (een initiatief van ABN Amro) is een crowdfunding-platform voor ondernemers en investeerders die een positieve maatschappelijke impact nastreven op bijvoorbeeld cultureel, sociaal, educatief of ecologisch gebied. EyeOpen, in 2009 opgericht door Diederick van Thiel en Rosali Waleson, heeft als doel om financieel analfabetisme de wereld uit te helpen.

Het publiek tijdens de 18e Nationale Dag Financiële Marketing had een lichte voorkeur voor Seeds. Onderling.nl kreeg slechts drie stemmen minder. De jury had echter een voorkeur voor Onderling.nl.

Reactie toevoegen

 
KPMG neemt belang in AdviceRobo

KPMG neemt belang in AdviceRobo

KPMG heeft een minderheidsbelang genomen in AdviceRobo, de Nederlandse fintech startup van Diederick van Thiel die technologie ontwikkelt om de financiële risico’s...

Starter op woningmarkt brengt meer geld mee

Starter op woningmarkt brengt meer geld mee

Starters sparen steeds meer voor een koopwoning. Wie in het eerste halfjaar van 2016 een eerste koophuis kocht, bracht ruim 27.000 euro aan eigen inleg mee. Dat...

Knab rekent 1300 euro voor online hypotheekadvies

Knab rekent 1300 euro voor online hypotheekadvies

Knab, onderdeel van Aegon, heeft Knab Hypotheken gelanceerd. Een compleet advies kost 1300 euro. Doelstelling van Knab is om de financiële 'bol.com' te worden....

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

De afgelopen jaren maakte Nederland kennis met online hypotheekverstrekkers, zoals Eyeopen, die onlangs nog een samenwerking met Knab sloot, Hypotheek24, Moneyou...

Knab houdt opgaande lijn vast in 2015

Knab houdt opgaande lijn vast in 2015

In 2015 zag Knab, onderdeel van Aegon Bank, het aantal klanten met 98 procent stijgen tot 81.394. Financiële jaarcijfers publiceert de bank niet. In november...

Robot voorspelt wanbetaling kredietnemer

Robot voorspelt wanbetaling kredietnemer

Op Finovate in Londen, de jaarlijkse conferentie voor de laatste innovaties op het gebied van financiële technologie, heeft de Nederlandse fintech start-up...

Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab is door jury en publiek op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot winnaar van de Financial Marketing Award 2015. Leslie Hogeveen  nam...

Vijf nominaties Financial Marketing Award 2015

Vijf nominaties Financial Marketing Award 2015

De jury van de Financial Marketing Award heeft vijf initiatieven genomineerd voor de Financial Marketing Award 2015. Dit zijn: de introductie van het klantjaarverlag...

Jury fma zoekt marketinginitiatieven met impact

Jury fma zoekt marketinginitiatieven met impact

De nieuwe jury en de Spotters van de Financial Marketing Award 2015 zijn op zoek naar nieuwe marketinginitiatieven waar de samenleving en de sector duurzaam mee...

Shortlist Financial Marketing Award 2014 bekend

Shortlist Financial Marketing Award 2014 bekend

De jury van de Financial Marketing Award heeft een voorlopige shortlist samengesteld van acht cases die meedingen naar de Financial Marketing Award 2014. Deze award...