Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden", aldus Paul Schuiling van Projective Group in een reactie op onderzoeken van het ministerie van Financiën over advies en informatie.

Toen eind 2021 de AFM haar standpunt over advies en informatieverstrekking kenbaar maakte, trok dit de aandacht in de adviesbranche. Vanuit deze sector rezen er 'grote zorgen' over de mogelijke financiële risico's voor consumenten en de vrees dat niet-deskundige medewerkers wijzigingen in bestaande contracten zouden kunnen doorvoeren. Met betrekking tot deze interpretatie stelde de sector de agenda voor 2023 op, in afwachting van onderzoekresultaten naar de gevolgen en adviesbehoeften van consumenten. Onlangs heeft de minister van Financiën de conclusie gepubliceerd op basis van twee uitgevoerde onderzoeken.

"De minister concludeert dat er geen noodzaak is om de financiële toezichtswetgeving aan te passen. Persoonlijk advies gedurende de looptijd van het product (de beheerfase) valt niet onder de Wft, zolang er geen nieuw financieel product wordt afgesloten. Met deze uitkomst behouden aanbieders de mogelijkheid om consumenten in de beheerfase te assisteren bij keuzes die zij moeten maken."

In het eerste onderzoek communiceerde de aanbieder in de beheerfase op vier verschillende manieren met de klant. "Echter, er is geen bewijs gevonden dat consumenten vaker advies inwonnen of verstandigere keuzes maakten als gevolg van deze communicatie. Het tweede onderzoek onthulde dat de behoefte aan advies niet afhankelijk is van de financiële geletterdheid van de consument. Een opvallende bevinding was dat consumenten zich minder lieten leiden door hun eigen kennis als feedback uit een financiële kennistoets aantoonde dat ze hun kennis overschatten. Desondanks resulteerde de feedback niet in een grotere bereidheid om financieel advies in te winnen. Dit onderzoek benadrukt dus de waarde van een effectieve kennistoets bij execution only, met feedback als waardevolle bijdrage aan consumentenbescherming en gedragsverandering."

"Het burgerlijk recht stelt via het Burgerlijk Wetboek ook eisen aan dienstverlening. Ondanks dat de adviesregels uit de Wft niet van toepassing zijn op persoonlijk advies voor reeds aangeschafte financiële producten, verwachten de civiele rechter en het Klachtinstituut Financiële Dienstverlening nog steeds dat een redelijk handelende en bekwame adviseur rekening houdt met de noodzakelijke informatie om tot een degelijk advies te komen. De bestaande wettelijke normen blijven dus relevant, zij het dat de financiële dienstverlener hierop niet door de toezichthouder kan worden aangesproken."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...