Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen
De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten wordt door fouten in het proces niet altijd goed uitgevoerd. Dit kan leiden tot overkreditering: consumenten lenen onbewust meer dan verantwoord is. Uit de verplichte incidentmeldingen blijkt dat kredietaanbieders al bij ruim 10.000 consumenten met een consumptieve of hypothecaire lening herstelmaatregelen hebben moeten treffen.
Om consumenten te beschermen tegen overkreditering gaat de AFM zich in 2024 nadrukkelijk richten op fouten in IT-systemen. Kredietaanbieders dienen met een integere en beheerste bedrijfsvoering overkreditering, door incidenten in de acceptatieprocessen, te voorkomen. De AFM gaat hier in 2024 onderzoek naar doen en hierover in gesprek met kredietaanbieders en brancheorganisaties.
De AFM "ontvangt steeds vaker incidentmeldingen van kredietaanbieders over fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. Wij zien dat met toenemende automatisering van processen ook de kans op fouten die leiden tot overkreditering stijgt. Tegelijkertijd zien wij ook dat kredietaanbieders effectiever zijn geworden in het vroegtijdig opsporen van fouten en het melden van incidenten bij de AFM. De meldingen zijn vaak terug te leiden tot aanpassingen in de IT-systemen rondom de kredietwaardigheidstoets. Deze toets inventariseert de inkomsten en lasten van een consument en berekent vervolgens de passende leenruimte. Een wijziging in deze systemen kan onbedoeld leiden tot fouten in rekenregels, afwijscriteria of in het meenemen van bepaalde lasten.
"Het acceptatieproces bij hypotheken en andere kredieten kan door de toenemende beschikbaarheid van (bron)data verder worden geautomatiseerd. Gebruik van brondata, zoals transactiegegevens, kan de kredietaanbieder een beter beeld geven van de financiële situatie van hun klanten. Dit biedt voordelen voor consumenten. Men hoeft bijvoorbeeld minder documenten te delen en het acceptatieproces wordt versneld. Deze automatisering brengt ook risico’s met zich mee. Zo worden fouten in processen al snel
systematisch en naarmate een fout langer onontdekt blijft, neemt de impact toe. Verkeerd gebruik van brondata, gebrekkige datakwaliteit en andere fouten kunnen voor grote groepen klanten nadelige gevolgen hebben. Het is daarom van belang dat de kredietaanbieder voorziet in een goed testbeleid en goede monitoring waarbij mogelijke fouten tijdig worden opgemerkt. Een gedegen IT-risicobeheer en controle op datakwaliteit zijn daarmee steeds belangrijkere pijlers bij een ‘integere en beheerste bedrijfsvoering’".
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 7 december 2023
Brondata wordt verzameld via servicepunten. Waar worden al die verzamelde gegevens bewaard? Op servers in de VS? Is daar openheid over? Hoe zit het met de kwetsbaarheid van al die gegevens op 1 plek? Hackers zien daar een goudmijn in. Ik ben nog niet overtuigd van het nut.
Meer over
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen
In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime
De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen
De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...
Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade
Woningeigenaren verwachten vaak dat de herstelkosten bij funderingsproblemen (deels) worden betaald door hun verzekeraar of de overheid. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor...

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding
De AFM heeftt het rapport ‘Keuzebegeleiding begint bij de deelnemer’gepubliceerd. De toezichthouder: "Het rapport helpt pensioenuitvoerders met...
Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars
Op 17 februari start het invullen van de Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars (MMAB). De totale groep van ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars die de digitale...