Pensioenplan bij scheiding wordt niet verplicht

Scheiding via Pixabay tekening

Het kabinet ziet geen noodzaak voor een verplcht pensioenplan bij scheiding. De regering schrijft, in de Nota na aanleiding van het verslag Wet pensioenverdeling bij scheiding 2021 "bekend te zijn met het voorstel van onder andere pensioenuitvoerders om een verplicht pensioenplan op te stellen bij een scheiding. Een verplicht plan – los of als onderdeel van een scheidingsconvenant - zou ervoor moeten zorgen dat mensen bewust afspraken maken over pensioenverdeling. Hoewel de regering het belang deelt van goede (en bewuste) afspraken over pensioenverdeling bij een scheiding, gaat een verplicht pensioenplan te ver. Het ontbreken van een dergelijk plan bij een scheidingsverzoek zou betekenen dat de rechter de zaak aanhoudt totdat er een plan is. Pensioen is weliswaar een belangrijk vermogensbestanddeel bij een scheiding, maar niet dermate belangrijk dat een scheiding zonder afspraken over pensioen niet kan worden uitgesproken. Pensioen is in die zin echt een andere grootheid dan afspraken over de verdeling van zorg- en opvoedingstaken van de kinderen, waarvoor een ouderschapsplan verplicht is bij een scheiding.
 
"Bovendien is het zo dat als mensen (bewust of onbewust) geen afspraken maken, er op grond van het wetsvoorstel nu juist een wettelijke verdeelstandaard geldt: er wordt verdeeld, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt. Een verplicht pensioenplan voegt niets toe aan deze situatie. Een verplicht pensioenplan biedt ook geen oplossing voor de situatie dat mensen vergeten om deze afwijkende afspraken door te geven aan de pensioenuitvoerder, want ook (de afspraken in) het pensioenplan zal aan de pensioenuitvoerder moeten worden opgestuurd. De regering is van mening dat onder andere kennisvergroting bij scheidingsprofessionals, het gebruik van voorbeeld pensioenparagrafen in huwelijkse voorwaarden en scheidingsconvenanten en checklists bij een scheiding betere oplossingsrichtingen zijn om tot goede pensioenverdelingsafspraken te komen. De regering zal bezien op welke manier informatieverstrekking over pensioenverdeling bij scheiding aan scheidende partners vanuit de rijksoverheid kan worden verbeterd, bijvoorbeeld via een checklist. Scheidingsprofessionals zijn primair verantwoordelijk voor het op orde hebben van hun kennis over pensioenverdeling bij een scheiding en ervoor zorgdragen dat dit aan de orde komt bij de scheidingsbespreking."

Niet optimaal

De regering schrijft verder de analyse te delen van de AFM dat het verdelen van een lopende pensioenuitkering die volgt uit een premieovereenkomst complex kan zijn. Er zijn dan situaties denkbaar waarbij de verdelingsgerechtigde partner (al dan niet zelf ook al gepensioneerd) geen of een beperkt aantal keuzes kan maken over het geconverteerde eigen pensioen. Dit pensioen is dan wel degelijk omgezet naar een eigen aanspraak, op het eigen leven. Maar productvoorwaarden kunnen het, ook in gevallen voor de verdelingsplichtige partner, onmogelijk maken om (eigen) keuzes te maken over bijvoorbeeld de ingangsdatum of een vaste of variabele uitkering. Het kabinet: "In die gevallen werkt het wetsvoorstel niet optimaal voor de verdelingsgerechtigde partner. Wel wordt op deze manier geregeld dat iedere verzekeraar dit geconverteerde recht voor de ex-partner onderbrengt. Dit is een oplossing die grotendeels tegemoetkomt aan de uitgangspunten van het wetsvoorstel, maar die ook voor de pensioenuitvoering werkbaar is."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cees Tilburgs - Atu-Mediation 19 februari 2020

In de pensioenpraktijk kwam ik te vaak convenanten tegen waarin het pensioen niet of onvoldoende geregeld was. Ben daarom thans ook geregistreerd fin.echtscheidings Adviseur RFEA. Bij mij is pensioen met de mogelijkheden een vast onderdeel van de Mediation.

Consultatie Besluit pensioenverdeling bij scheiding 2021

Consultatie Besluit pensioenverdeling bij scheiding 2021

Minister Koolmees is de internetconsultatie gestart van het Besluit pensioenverdeling bij scheiding 2021. Stellen die vanaf inwerkingtreding van het wetsvoorstel...

Pensioenopbouw mogelijk tot vijf jaar na bereiken AOW-leeftijd

Pensioenopbouw mogelijk tot vijf jaar na bereiken AOW-leeftijd

De fiscale facilitering van pensioenopbouw stopt niet op de AOW-gerechtigde leeftijd. Er kan tot maximaal vijf jaar na de AOW-gerechtigde leeftijd pensioen worden...

Geen overgangsregeling voor werknemers die nadeel ondervinden van naar voren halen AOW-leeftijd

Geen overgangsregeling voor werknemers die nadeel ondervinden van naar voren halen AOW-leeftijd

Minister Koolmees wil niet aan een tijdelijke overgangsregeling voor de groep werknemers die nadeel ondervindt van de Wet temporisering verhoging AOW-leeftijd. Dit...

Wet herziening partneralimentatie

Wet herziening partneralimentatie

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe) In hoofdlijn wordt bij echtscheidingen de duur van de partneralimentatie de helft van de duur van het huwelijk, met een maximum...

Tarief direct ingaand pensioen leidt steeds vaker tot teleurstelling

Tarief direct ingaand pensioen leidt steeds vaker tot teleurstelling

(door Dion van der Mooren, MoneyView) Op 15 augustus jongstleden heeft de geschillencommissie financiële dienstverlening uitspraken gedaan in twee verschillende...

Adfiz: webinar over scenariobedragen Mijnpensioenoverzicht.nl

Adfiz: webinar over scenariobedragen Mijnpensioenoverzicht.nl

Adfiz organiseert op dinsdag 8 oktober een webinar over de werking van de scenariobedragen op Mijnpensioenoverzicht.nl. Sinds vorige week toont het pensioenregister...

Stijging aantal gepensioneerden vlakt af

Stijging aantal gepensioneerden vlakt af

In 2018 waren in Nederland bijna 3,2 miljoen personen gepensioneerd, aldus het CBS. Mede door de verhoging van de AOW-leeftijd stijgt het aantal gepensioneerden...

Pensioenfederatie luidt noodklok

Pensioenfederatie luidt noodklok

De Pensioenfederatie vindt het verstandig dat het kabinet vooruitlopend op de invoering van een nieuw pensioencontract alvast regelt dat een dekkingsgraad van 100...

Pensioenfederatie mist verplicht pensioenplan in wetsvoorstel

Pensioenfederatie mist verplicht pensioenplan in wetsvoorstel

De Pensioenfederatie betreurt het dat het eerder deze week ingediende wetsvoorstel 'Pensioenverdeling bij scheiding 2021' geen verplicht pensioenplan bevat. De organisatie...

Fiscale facilitering sparen voor pensioen in tweede en derde pijler gelijkgetrokken

Fiscale facilitering sparen voor pensioen in tweede en derde pijler gelijkgetrokken

De fiscale facilitering om individueel te sparen voor het pensioen (de derde pijler) wordt gelijkgetrokken met de fiscale facilitering van mensen die via hun werkgever...