Positieve verwachtingen voor klantgerichte adviseurs

Jurjen Oosterbaan 2015

"Wij zijn ervan overtuigd dat in de komende jaren adviseurs die én meer dan gemiddeld deskundig zijn én oprecht interesse hebben in de consument, zakelijk een goede toekomst hebben." Aldus Bureau D&O, dat zich voortaan Bureau DFO noemt (DFO staat voor Dienstverlening Financiële Ondernemingen).

DFO: "We hebben positieve verwachtingen voor onafhankelijke en deskundige financiële adviseurs. Dit vertrouwen is gebaseerd op onder meer de volgende waarnemingen: de politiek heeft in korte tijd maatregelen doorgevoerd waardoor consumenten meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid op langere termijn. Veel consumenten zijn zich hiervan nog onvoldoende bewust. Persoonlijke benadering lijkt de meest succesvolle weg om tot deze noodzakelijke bewustwording te komen.

"Consumenten moeten bij de inrichting van hun financiële zekerheid keuzes maken. De zekerheid moet evenwichtig worden opgebouwd. Een fantastisch pensioen maar geen aov–dekking omdat hiervoor geen geld meer is, is niet de zekerheid die consumenten nodig hebben. Alleen onafhankelijke adviseurs kunnen goed adviseren over een evenwichtige opbouw van de financiële zekerheid.

"Velen kijken met interesse naar de snelle opkomst van digitale advies- en communicatietechnieken. Dat is inderdaad een fascinerende ontwikkeling. Maar tegelijkertijd is te zien dat financiële instellingen steeds meer beveiligingsmaatregelen moeten aanbrengen om misbruik te voorkomen, waardoor de consumentvriendelijkheid van veel nieuwe technieken onder druk komt te staan. Tegelijkertijd groeit ook de maatschappelijke aandacht voor privacybescherming en misbruik van big data.

"Tot slot blijven veel financiële producten 'breng-producten'. Iemand moet de individuele consument overtuigen dat deze er in zijn eigen belang er goed aan doet om een voorziening, al dan niet in de vorm van een financieel product, te treffen. Keer op keer blijkt de persoonlijk adviseur 'om de hoek' dit het beste te kunnen."

Reactie toevoegen

 
Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen....

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

Verzekeraars zijn niet goed bezig, stelt financieel adviseur Wilfred Mooij (Geijsel Kroon). Want ze zouden toch eigenlijk samen met de adviseur het mooiste moeten...

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

(door Peter Wormskamp, Helder Beheerd) Er is de afgelopen jaren veel veranderd in adviserend Nederland. Of toch niet? Om dat te ontdekken loopt Peter Wormskamp dit...

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Wie zich wil tooien met het predikaat onafhankelijk advies hoeft geen marktbrede vergelijkingen te maken. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën besloten....

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

De Net Promotor Score van met Nh1816 samenwerkende adviseurs is in 2016 gestegen tot +60 bij advies en +59 bij het afhandelen van schade. Al jaren en als een van...