PSD2 bij 82 procent nog onbekend
De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 is bij 82 procent van de Nederlanders nog onbekend. Na uitleg van wat PSD2 is, verwacht echter bijna de helft van de Nederlanders nieuwe betaaldiensten te gaan gebruiken die straks door de nieuwe wet mogelijk zijn. Onder jongeren (18-34 jaar) is dit zelfs 64 procent. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders.
Door PSD2 kunnen consumenten andere bedrijven toegang geven tot hun betaalrekeningen en zo gebruik maken van nieuwe online diensten. Alleen nadat ze hiervoor zelf expliciet toestemming hebben gegeven. Nederlanders staan vooral open voor de mogelijkheid om te kunnen betalen vanuit één omgeving met iedere betaalrekening (29 procent) en om al hun betaalrekeningen in één overzicht te kunnen zien (28 procent).
De eigen bank is voor de helft (49 procent) van de Nederlanders de meest favoriete partij om toegang te geven tot zijn betaalrekeningen voor nieuwe betaaldiensten, gevolgd door andere banken (36 procent). Webshops (26 procent) en grote technologische bedrijven (22 procent) zijn het minst favoriet.
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een negatief of zeer negatief gevoel bij PSD2, 31 procent is neutraal en slechts twaalf procent heeft een positief gevoel.
Mobiel bankieren neemt verder toe
De rol van internetbankieren via PC/laptop is het afgelopen half jaar verder afgenomen en wordt steeds meer ingevuld door mobiel bankieren via een mobiel bankieren app en internetbankieren op de smartphone of tablet. Mobiel bankieren apps worden het meest gebruikt om het saldo te checken (64 procent) en af- en bijschrijvingen te bekijken (60 procent). Daarnaast worden mobiel bankieren apps steeds vaker gebruikt voor het betalen van betaalverzoeken, geld overmaken en rekeningen betalen.
Reactie toevoegen
Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal
(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...
ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente
In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...
Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen
(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...
ING: woningnood zet rem op het leven
Door de onbetaalbaarheid van woningen wordt samenwonen, het stichten van een gezin uitgesteld. Bovendien geeft één op de vijf starters aan door de...
Europese banken doorstaan stresstesten
Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...
ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt
Het afgelopen kwartaal is het vertrouwen in de woningmarkt verder gestegen, zo laat het ING Woningbericht weten. Wel beïnvloedt de verwachting dat de hypotheekrente...
Makkelijk vindbaar voor je klant (advertorial ING)
Als intermediair ben je makkelijk vindbaar voor je klant met de Tussenpersoonzoeker van ING in de app en op ING.nl. En bied je je klant een hypotheek met scherpe...
Een op acht starters overweegt kopen met vrienden
Het vertrouwen in de woningmarkt is het afgelopen kwartaal verder gestegen. De ING woonindex stijgt met vier punten van 105 naar 109. Zowel starters als woningbezitters...
Onderhoud van je financiële thuis
Summer is coming! Klinkt ver weg, maar is feitelijk juist. Tijd om het huis te luchten en waar nodig op te knappen. Wat zijn de voetangels en klemmen die van toepassing...
Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars
Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...