Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Overleg klant document via Pixabay

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.” Aldus de onafhankelijke Raad van Advies die adviseert over de Vertrouwensmonitor Banken. De Raad: “Het klantcontact wordt steeds minder persoonlijk en meer digitaal. Deze digitalisering is verder versterkt door corona. Consumenten zijn ook tevreden over de digitale dienstverlening. Men vindt het wel lastiger om – wanneer nodig – contact te krijgen met de bank. Banken snijden ook steeds meer in hun fysieke contactmogelijkheden door onder andere het sluiten van kantoren. Ook is men wanneer het contact eenmaal gelegd is, minder tevreden over de kwaliteit van het contact.

“Ook beter kan de communicatie van de banken naar klanten over de rol van banken bij de corona­crisis. Veel klanten hebben geen idee of banken veel of weinig hulp bieden aan mensen die financieel worden getroffen door de coronacrisis.”

Het vertrouwen in de bankensector en de eigen bank is het afgelopen jaar stabiel gebleven, waarbij in de loop van het jaar sprake was van een lichte stijging. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken 2020. Klanten geven de sector een hogere score op transparantie. Het vertrouwen wordt verder in positieve zin bepaald door online dienstverlening en deskundigheid. Wel daalt het sectorcijfer op klantcontact. Weliswaar namen minder klanten dan vorig jaar contact op met hun bank. Maar tegelijk gaven iets minder klanten aan dat hun vraag goed was behandeld.

De NVB: “Terugkijkend op 2020 en het verloop van het consumentenvertrouwen, kunnen we zeggen dat de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen in banken grillig verliep. Sommige klanten voelden de crisis direct in hun portemonnee. En niet in alle gevallen kon de bank een tevredenstemmende oplossing aandragen. Tegelijkertijd zien we dat het algemene vertrouwen in de bankensector stabiel is gebleven. Ook zien we dat er nog ruimte voor verbetering is. Dit omdat het onderzoek aangeeft dat een deel van de klanten geen contact met ons heeft gezocht die toch voor een financiële uitdaging stonden.”

Privacy

Klanten gaven eerder aan dat het vertrouwen ook wordt beïnvloed door hoe de sector omgaat met privacy en haar maatschappelijke rol. Belangrijk is dat banken actief laten zien wat zij bijdragen aan een betere wereld. Daarom zijn in 2020 ook deze twee aspecten onderzocht. Consumenten geven banken – op een schaal tot vijf - een 3,6 op (de omgang met) privacy en een 3,4 op de manier waarop zij omgaan met hun maatschappelijke rol.

 

 

Reactie toevoegen

 
Unieke kans

Unieke kans

Geijsel Kroon vindt dat banken wettelijk moeten worden verplicht om de afkoopsom eeuwigdurende erfpacht aan bestaande klanten te lenen, schrijft directeur Wilfred...

Opbouw vermogen vaak onevenwichtig

Opbouw vermogen vaak onevenwichtig

De opbouw van vermogen door Nederlandse huishoudens kent een aantal belangrijke onevenwichtigheden. Hierdoor is een groot aantal huishoudens en onze economie kwetsbaar...

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

De weerbaarheid van het Nederlandse bankwezen heeft in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te zien gegeven. Tegelijkertijd bevinden de Nederlandse pensioenfondsen...

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

De banken willen anno 2017 dichter bij de klant staan. Ook als een stel bij hen aanklopt vanwege een scheiding. Om deze klanten maatwerk te kunnen bieden, werken...

Breken met banken

Breken met banken

Bunq heeft een nieuwe tool gelanceerd. Het alternatief voor de bank kondigt een nieuwe tool voor de klant op deze manier aan: “Hi bunqers, Today we have a...

Nvb juicht experimenten AFM toe

Nvb juicht experimenten AFM toe

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) schrijft de experimenten toe te juichen die de AFM met de markt uitvoert om huiseigenaren met een probleemhypotheek tijdig...

"Impact wijzigingen erfpachtsysteem nog niet te bepalen"

"Impact wijzigingen erfpachtsysteem nog niet te bepalen"

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is het nog te vroeg de impact te bepalen van de voorgestelde wijzigingen in het Amsterdamse erfpachtsysteem. Vooralsnog...

AP akkoord met bulkmelding datalekken

AP akkoord met bulkmelding datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat er onder bepaalde voorwaarden mee akkoord dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen datalekken bij grootschalige postverzending...

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Het marktaandeel van de top drie banken op de hypotheekmarkt steeg in 2016 naar 55 procent. Daarmee hebben ze het verloren marktaandeel aan verzekeraars, pensioenfondsen...

Banken onderzoeken loket geschillenbeslechting kleinzakelijke klanten

Banken onderzoeken loket geschillenbeslechting kleinzakelijke klanten

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) werkt aan een gedragscode voor de financiering van kleinzakelijke klanten.  Een belangrijk onderdeel van de gedragscode...