Raad van State keurt onteigening SNS Reaal goed

Minister Dijsselbloem van Financiën was bevoegd tot de onteigening van de effecten (aandelen, achtergestelde obligaties en participatiecertificaten) en de achtergestelde onderhandse leningen van SNS Bank en SNS Reaal. De toekomstige vorderingen mogen echter niet worden onteigend. De Raad van State heeft hierover vandaag uitspraak gedaan.

De Vereniging van Effectenbezitters, de Stichting obligatiehouders SNS, de FNV, particulieren en andere organisaties uit binnen- en buitenland hadden bij de Raad van State beroep aangetekend tegen het onteigeningsbesluit. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Bij het oordeel over de onteigening heeft de Raad van State onder meer belang gehecht aan het feit dat SNS Bank niet op eigen kracht haar kapitaaltekort kon oplossen dat door verliezen op de vastgoedportefeuille van SNS Bank was ontstaan. Bovendien slaagde SNS er niet in tegemoet te komen aan de eis van DNB om voor 31 januari een structurele oplossing voor het kapitaaltekort te bereiken. "Zonder ingrijpen van de minister zou SNS zeer waarschijnlijk failliet zijn gegaan, wat eveneens het faillissement van ASN Bank en RegioBank zou hebben betekend. Verder zou een faillissement door het depositogarantiestelsel grote gevolgen hebben gehad voor de Nederlandse banken en de Staat. Gelet op deze feiten en omstandigheden mocht de minister zich op het standpunt stellen dat de stabiliteit van het financiële stelsel ernstig en onmiddellijk in gevaar was", aldus de hoogste bestuursrechter. Veel bezwaren waren gericht tegen het feit dat de minister zich heeft gebaseerd op het rapport van Cushman & Wakefield over de waardering van de vastgoedportefeuille. De minister mocht echter naar het oordeel van de Raad van State dit rapport aan zijn besluit ten grondslag leggen.

De minister heeft niet op alle punten zijn zin gekregen. De Raad van State heeft de onteigening van eventuele claims die beleggers zouden kunnen indienen bij het genationaliseerde SNS Reaal, vernietigd. Dat betekent dat aandeel- en obligatiehouders schadevergoeding kunnen eisen, mits ze kunnen aantonen dat er wanbeleid is gevoerd. Daarvoor is nog een aparte procedure bij de Ondernemingskamer voor nodig. De onteigening van deze zogenoemde concurrente vorderingen is niet in overeenstemming met de eigen keuze van de minister om die vorderingen juist buiten de onteigening te houden, aldus de Raad van State. "Bovendien verdraagt onteigening van deze toekomstige vorderingen zich slecht met het stelsel van schadeloosstelling zoals opgenomen in de Wet op het financieel toezicht."

Reactie toevoegen

 
Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

Staat heeft 900 miljoen schadeloosstelling SNS Reaal en SNS Bank uitgekeerd

De Staat heeft in totaal circa 900 euro miljoen inclusief wettelijke rente uitgekeerd aan beleggers die in 2013 onteigend zijn toen de overheid SNS Reaal nationaliseerde....

Raad van State: bezwaren tegen actieve provisietransparantie

Raad van State: bezwaren tegen actieve provisietransparantie

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal bezwaren tegen actieve provisietransparantie en adviseert dit besluit niet te nemen, tenzij het is...

Versluieren kapitaalbuffer SRLEV krijgt geen juridisch vervolg

Versluieren kapitaalbuffer SRLEV krijgt geen juridisch vervolg

Kwalijk, maar een aansprakelijkheidsstelling zit er niet in. Dat is de conclusie van minister Dijsselbloem na het afrondende onderzoek naar het zogenoemde saldocompensatiestelsel...

Raad van State kritisch op wetsvoorstel transparant toezicht

Raad van State kritisch op wetsvoorstel transparant toezicht

“Het advies was op een aantal punten kritisch en momenteel beoordeel ik in overleg met de AFM en DNB wat daarvan de consequenties zijn.” Aldus de minister...

Lindenhaeghe: goed verhaal Dijsselbloem bij legesverhoging

Lindenhaeghe: goed verhaal Dijsselbloem bij legesverhoging

Lindenhaeghe wijst in een nieuwsbrief op de reactie van minster Dijsselbloem op de site van de consultatieronde-legesverhoging op de verhoging van 46 naar 67 euro....

Wetsvoorstel ' herstel en afwikkeling van verzekeraars'  naar raad van state

Wetsvoorstel ' herstel en afwikkeling van verzekeraars' naar raad van state

De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Dijsselbloem van Financiën en Van der Steur van Veiligheid en Justitie ingestemd met het wetsvoorstel 'Herstel...

Dijsselbloem: goed dat debat wordt verbreed

Dijsselbloem: goed dat debat wordt verbreed

"De belangrijkste meerwaarde van het rapport van de WRR is dat het debat over financiële sector en samenleving wordt verbreed." Dit zei Jeroen Dijsselbloem...

Erkenning voor knelpunten hypotheekverstrekking

Erkenning voor knelpunten hypotheekverstrekking

De OvFD is blij dat de Tweede Kamer deze week drie moties heeft aangenomen, met als doel een aantal knelpunten op het gebied van hypotheekverstrekking op te lossen....

Er komt geen andere verdeling toezichtkosten

Er komt geen andere verdeling toezichtkosten

Minister Dijsselbloem ziet geen reden om de verdeling van de toezichtkosten over kleine en grote advieskantoren te heroverwegen. Dit schrijft hij naar aanleiding...

Dijsselbloem sloot zelf woekerpolis

Dijsselbloem sloot zelf woekerpolis

Minister Dijsselbloem heeft zelf ooit ook een woekerpolis gesloten, zo liet  hij weten op een congres over Ethiek en Integriteit van de beroepsverenging van...