Rapport leidt tot kritische Kamervragen over MKB Verzuim-ontzorgverzekering

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Het CDA-lid Palland stelt kritische Kamervragen aan minister Koolmees over de MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Een van de vragen is "of een verkorting van de loondoorbetalingsperiode niet alsnog de meest effectieve manier zou zijn om met name kleine werkgevers te ontzorgen".

Aanleiding voor de vragen is een recent Panteia-rapport, gemaakt in opdracht van AFNL en NOA. Uit het onderzoek komt naar voren dat bedrijven uit de sectoren die zij vertegenwoordigen (bouw, afbouw, infra) niet of nauwelijks gebruik maken van de MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Van de bedrijven die de verzekering niet kennen, blijkt na uitleg over dit product driekwart geen interesse te hebben om deze verzekering in de toekomst af te sluiten. Ook de campagne van MKB-Nederland 'Loondoorbetaling bij ziekte, daar wil je niet ziek van zijn' heeft niet geleid tot het overstappen naar de nieuwe vorm van verzekering. Een belangrijke reden hiervoor kan zijn dat de nieuwe verzekering financieel duurder uitpakt dan een standaard verzuimverzekering.

AFNL en NOA vinden "nog steeds dat de gewenste oplossing daadwerkelijke verkorting van de loondoorbetalingsverplichting naar een jaar is én dat de re-integratieverplichting in het tweede jaar daarmee ook komt te vervallen. Maar de daadwerkelijke oplossing lijkt te zijn vervangen door een polderoplossing, waar echte mkb-bedrijven geen baat bij hebben".

Palland vraagt de minister onder meer: "Wat vindt u van de conclusie dat dit jaar zeventien procent van de bedrijven in de (af)bouw- en infrasector bekend is met de MKB-verzuim-ontzorgverzekering en dat tien procent van de bedrijven een MKB-verzuim-ontzorgverzekering heeft afgesloten?

"In hoeverre zijn deze cijfers exemplarisch voor die in andere sectoren? Kunt u mogelijke verschillen tussen sectoren duiden?

"Hebt u naast de onbekendheid van de MKB-verzuim-ontzorgverzekering nog andere verklaring(en) voor het weinige gebruik ervan? Indien ja, welke?

"In hoeverre speelt mee dat bij een MKB-verzuim-ontzorgverzekering de werkgever niet altijd vrij is in de keuze voor een arbodienst en verplicht is met een salarispakket te werken waar de verzekeraar een koppeling mee heeft?

"Klopt het dat een MKB-verzuim-ontzorgverzekering vaak duurder is dan een verzuimverzekering met conventionele dekking? Verwacht u een stijging van de verzuimverzekering met conventionele dekking in januari 2021?

"Wat zijn de resultaten van de campagne loondoorbetaling bij ziekte, daar wil je niet ziek van zijn? Hoe zou de bekendheid en het gebruik van MKB-verzuim-ontzorgverzekering kunnen worden vergroot?

"Verwacht u dat de verzekeringsgraad in 2021 verder zal toenemen?"


Reactie toevoegen

 

Reacties

Dennis Holtkamp - Schouten Zekerheid 23 december 2020

Ik blijf dit maar terugzien in diverse artikelen. Er ligt hier een verantwoordelijkheid voor het intermediair. Het product voldoet wel degelijk aan de verwachtingen van de MKB ondernemer. Het vergt een goede persoonlijke uitleg wat de voordelen zijn. Wij hebben inmiddels een groot deel van onze portefeuille op ontzorgniveau. Het premieverschil is ook nog eens minimaal. Het verkorten van de loondoorbetaling gaat alleen maar kostenverhogend werken.

Meer over
Blog: BAZ bureaucratisch monster

Blog: BAZ bureaucratisch monster

(Blog door Cosmas Blaauw, SharePeople) De argumenten voor een verplichte AOV klinken nobel, maar houden geen steek: Er wordt beweerd dat zzp’ers onvoldoende...

Betrek werknemers financieel bij bedrijf

Betrek werknemers financieel bij bedrijf

Betrek werknemers financieel bij het bedrijf, bijvoorbeeld door winstdeling of medewerkersaandelen. Dat is een van de denklijnen in de nota 'Werk maken van slimmer...

BAZ: verlengen wachttijd naar twee jaar is optie

BAZ: verlengen wachttijd naar twee jaar is optie

Verlengen van de wachttijd van één naar twee jaar zou kunnen helpen de uitvoeringsproblematiek bij de BAZ te ondervangen. Tegelijkertijd zou er dan...

Vanaf april herstel onjuiste berekening WIA-uitkeringen

Vanaf april herstel onjuiste berekening WIA-uitkeringen

UWV start in april met het corrigeren van de fouten in de WIA-uitkeringen. UWV denkt nu dat het gaat om 25.000 tot 50.000 uitkeringen. Naast het herstellen van...

Voorstel voor arbeidsongeschiktheidsdekking zzp’ers wordt aangepast

Voorstel voor arbeidsongeschiktheidsdekking zzp’ers wordt aangepast

Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het wetsvoorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers aanpassen....

Eenvoudigere en betere inkomensondersteuning voor mensen

Eenvoudigere en betere inkomensondersteuning voor mensen

Het kabinet start een hervormingsagenda om de sociale zekerheid, toeslagen en inkomstenbelasting te hervormen. Deze ‘hervormingsagenda inkomensondersteuning’...

"Alle arbeidsongeschikten moeten nu recht krijgen op arbeidskorting"

"Alle arbeidsongeschikten moeten nu recht krijgen op arbeidskorting"

De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een WGA-uitkering) die rechtstreeks...

Veranderingen Wet tegemoetkomingen loondomein

Veranderingen Wet tegemoetkomingen loondomein

Vanaf 1 januari 2025 verandert een aantal regelingen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Zo wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft. Het loonkostenvoordeel...

Compensatie transitievergoeding gehandhaafd voor kleine bedrijven

Compensatie transitievergoeding gehandhaafd voor kleine bedrijven

Het kabinet overweegt niet om voor bedrijven met minder dan 25 werknemers de compensatie voor de transitievergoeding af te schaffen. Dat benadrukt minister Van Hijum...

Webinar over zzp en schijnzelfstandigheid

Webinar over zzp en schijnzelfstandigheid

Op donderdag 14 november organiseren het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Belastingdienst twee webinars over zzp en schijnzelfstandigheid. In...