Robo advies heeft de toekomst

AdviceRobo

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.

 

Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd gevraagd hoe zij de opkomst van online en robo advies zien.

Volgens 56 procent van de geldverstrekkers is de oorzaak van de huidige kredietproblemen een gevolg van inadequate geldverstrekking
Meer dan de helft van de geldverstrekkers denkt dat onvoldoende krediet terecht komt bij de goede leners en te veel krediet verstrekt wordt aan de slechte. Een betere inschatting van kredietrisico’s kan die situatie verbeteren. 83 procent ziet machine learning als een belangrijk hulpmiddel om het kredietrisico beter in te schatten.
Voor een verantwoorde kredietverstrekking, vindt driekwart dat het gebruik van big data helpt bij een betere inschatting van kredietrisico’s; 83 procent van de geldverstrekkers ziet advies robo’s die machine learning toepassen bij het scoren van krediet als een belangrijk hulpmiddel. Verder gelooft 64 procent dat robo advies inzetbaar is bij alle typen kredietverstrekkers.

De inzet van robo advies wordt belemmerd door het vertrouwen in mensen en de huidige slechte datakwaliteit. 84 procent van de geldverstrekkers heeft meer vertrouwen in mensen en hun ervaring, dan in artificiële intelligentie; 82 procent noemt de eigen datakwaliteit als grootste barrière voor het gebruik van robo advies.

Diederick van Thiel, oprichter en ceo van AdviceRobo: “Dit Finextra onderzoek toont aan dat de industrie de mogelijkheden van robo advies voor krediet en kredietscores ook ziet. Daarmee kunnen ze online en gepersonaliseerd leningen verstrekken bij cost income ratio’s van tussen 30 en 40 procent. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van nieuwe technologie nieuwe kansen biedt voor geldverstrekkers en voor mensen zonder of weinig krediethistorie die nu buiten de boot vallen. Ik nodig geldvertrekkers uit om deze nieuwe technieken te omarmen en zo de enorme voordelen te ervaren in plaats van zich te laten beperken door allerlei belemmeringen.”

 


 

Reactie toevoegen

 
Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...