Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Ron van Kesteren (portret)

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars.

Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar het fraudebeleid van de keurmerkhouders blijkt dat zij veel doen aan fraudebestrijding. Positief vindt de stichting, want fraudebestrijding voorkomt onnodige premiestijging en dat is goed voor de consument.

De gemiddelde benchmarkscore ligt op 73 procent. Zeven verzekeraars scoren lager dan 60 procent (de laagste 52 procent). Stv-directeur Ron van Kesteren: "Deze keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden."

De hoogste score is voor ASR met 93 procent. Ohra is tweede met 88 procent. Op een gedeelde derde plaats staan met 87 provent vier Achmea-labels: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis. 

Verbetermogelijkheden
In het onderzoek komen een aantal goede praktijkvoorbeelden naar voren die keurmerkhouders kunnen gebruiken om zich verder te verbeteren. Deze staan in het themarapport. Het rapport bevat ook verbetersuggesties. Een daarvan gaat over een uniforme registratie van incidentonderzoeken in de verzekeringsbranche. Alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, melden hun incidentonderzoeken in principe bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Maar niet alle verzekeraars hanteren dezelfde maatstaven om incidentonderzoeken te melden. Dat komt een goede overkoepelende registratie niet ten goede.

Reactie toevoegen

 
OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als houder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. De nieuwsbrief van de Stichting toetsing verzekeraars leest: "OOM heeft aangegeven dat...

Schadevergoeding consument na misbruik creditcard

Schadevergoeding consument na misbruik creditcard

Geldverstrekker Quander is er ten onrechte vanuit gegaan dat een consument 'grof onzorgvuldig' of frauduleus heeft gehandeld. Het schadebedrag van 1400 euro als...

Valse claims bij reisverzekeringen verdubbeld

Valse claims bij reisverzekeringen verdubbeld

Het aantal valse claims bij reisverzekeringen is verdubbeld, aldus het Verbond van Verzekeraars donderdagochtend in het AD. "Jongeren tussen 25 en 35 jaar dienden...

Forse daling onterechte zorgdeclaraties

Forse daling onterechte zorgdeclaraties

Het bedrag aan onterechte declaraties bij zorgverzekeraars is in 2016 gedaald van 505 miljoen naar 392 miljoen euro, blijkt uit de jaarlijkse controle- en fraudecijfers...

Verzekeraars meer 'streetwise' bij aanpak fraude

Verzekeraars meer 'streetwise' bij aanpak fraude

Verzekeraars hebben in 2016 21 procent meer fraudeonderzoeken gemeld bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars....

Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

 Een verzekeraar mag niet alle polissen van de betreffende klant opzeggen ook al heeft hij bij het aangaan van één van deze verzekeringen iets...

Internetfraude  voorkomen

Internetfraude voorkomen

Internetfraude is een groeiend probleem en neemt vele vormen aan. Onder meer phishing, pharming en identiteitsfraude kunnen voor veel problemen zorgen. Een financieel...

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

CED heeft zich laten toetsen door de Stichting toetsing verzekeraars die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uitgeeft. Dit met positief resultaat. Ron van Kesteren,...

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Per 1 september is Bovemij gestopt met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voor haar Bovag Autoverzekering. Het afgelopen jaar heeft Bovemij zijn business...

Vermoeden van fraude alleen niet genoeg om uitkering te weigeren

Vermoeden van fraude alleen niet genoeg om uitkering te weigeren

Een verzekeraar kan geen uitkering weigeren alleen wegens het vermoeden van fraude. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak...