Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Ron van Kesteren (portret)

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars.

Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar het fraudebeleid van de keurmerkhouders blijkt dat zij veel doen aan fraudebestrijding. Positief vindt de stichting, want fraudebestrijding voorkomt onnodige premiestijging en dat is goed voor de consument.

De gemiddelde benchmarkscore ligt op 73 procent. Zeven verzekeraars scoren lager dan 60 procent (de laagste 52 procent). Stv-directeur Ron van Kesteren: "Deze keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden."

De hoogste score is voor ASR met 93 procent. Ohra is tweede met 88 procent. Op een gedeelde derde plaats staan met 87 provent vier Achmea-labels: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis. 

Verbetermogelijkheden
In het onderzoek komen een aantal goede praktijkvoorbeelden naar voren die keurmerkhouders kunnen gebruiken om zich verder te verbeteren. Deze staan in het themarapport. Het rapport bevat ook verbetersuggesties. Een daarvan gaat over een uniforme registratie van incidentonderzoeken in de verzekeringsbranche. Alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, melden hun incidentonderzoeken in principe bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Maar niet alle verzekeraars hanteren dezelfde maatstaven om incidentonderzoeken te melden. Dat komt een goede overkoepelende registratie niet ten goede.

Reactie toevoegen

 
Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Ensupport, een volle dochter van Nedasco, heeft opnieuw aangetoond dat het voldoet aan alle eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Ensupport voert het keurmerk...

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

Volgens recent onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is er een gat tussen het klachtenbeleid van verzekeraars en de uitvoering. "Het wordt...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

Minder fraude bij zorgdeclaraties

Minder fraude bij zorgdeclaraties

Zorgverzekeraars Nederland meldt minder fraude bij zorgdeclaraties. De koepelorganisatie: "In 2015 hebben zorgverzekeraars 1.045 fraudeonderzoeken afgerond...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is op zoek naar nieuwe leden van het consumentenpanel. Het panel helpt het keurmerk om de begrijpelijkheid en vindbaarheid van...

Fraude met internetbankieren: schade 3,1 miljoen

Fraude met internetbankieren: schade 3,1 miljoen

De totale schade als gevolg van fraude met internetbankieren beliep in het eerste halfjaar 3,1 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland...

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Verzekeraars hebben nog een inhaalslag te maken als het gaat om hun communicatie-uitingen richting klant. Dit blijkt uit het halfjaarsoverzicht van het Keurmerk...

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Tijdens het seminar Klantgericht Verzekeren stond de nieuwe thematische beoordelingsmethode die in januari 2015 ingaat centraal. Vanaf januari 2015 start het Keurmerk...

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

De AFM heeft de samenwerking met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bekrachtigd. Op termijn zal het toezicht op de keurmerkverzekeraars meer op afstand komen te...