Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Ron van Kesteren (portret)

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars.

Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar het fraudebeleid van de keurmerkhouders blijkt dat zij veel doen aan fraudebestrijding. Positief vindt de stichting, want fraudebestrijding voorkomt onnodige premiestijging en dat is goed voor de consument.

De gemiddelde benchmarkscore ligt op 73 procent. Zeven verzekeraars scoren lager dan 60 procent (de laagste 52 procent). Stv-directeur Ron van Kesteren: "Deze keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden."

De hoogste score is voor ASR met 93 procent. Ohra is tweede met 88 procent. Op een gedeelde derde plaats staan met 87 provent vier Achmea-labels: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis. 

Verbetermogelijkheden
In het onderzoek komen een aantal goede praktijkvoorbeelden naar voren die keurmerkhouders kunnen gebruiken om zich verder te verbeteren. Deze staan in het themarapport. Het rapport bevat ook verbetersuggesties. Een daarvan gaat over een uniforme registratie van incidentonderzoeken in de verzekeringsbranche. Alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, melden hun incidentonderzoeken in principe bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Maar niet alle verzekeraars hanteren dezelfde maatstaven om incidentonderzoeken te melden. Dat komt een goede overkoepelende registratie niet ten goede.

Reactie toevoegen

 
Keurmerk start themagerichte controle

Keurmerk start themagerichte controle

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gaat vanaf januari 2015 van start met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen. Het Keurmerk stelt jaarlijks enkele...

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela mag ook de komende twee jaar van de Stichting toetsing verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voeren. Directeur Ron van Kesteren van de Stichting...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

De Stichting Toetsing Verzekeraars heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren toegekend aan Nationale-Nederlanden. Sander Kernkamp, ceo Schade & Inkomen: “Wij...

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

NV Schadeverzekering Metaal en Technische Bedrijfstakken heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren behaald. Deze arbeidsongeschiktheidsverzekeraar is voor werknemers...

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Marktonderzoeksbureau Ipsos gaat vanaf 1 april de mystery calling en mailing verzorgen voor het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. "Omdat we niet tevreden waren...

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Uitvaartverzekeraar Nuvema (onderdeel Conservatrix Groep) is geschrokken van de pijnlijke spelfout op de website UitvaartverzekeringUitleg.nl waar VVP vanmorgen...

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Volgens Stichting Odin, die elk jaar een analyse maakt van alle klachtenraportages van een aantal verzekeraars, neemt het aantal klachten fors toe. De klachtenrapportage...

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

“Zorg ervoor dat het Keurmerk de komende jaren een heel belangrijke rol blijft spelen in het verbeterproces van de dienstverlening van verzekeraars en dus...

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco ontwikkelt een nieuwe dienst die adviseurs werkzaamheden uit handen neemt en tegelijkertijd het rendement verhoogt. Om de kwaliteit van deze dienst te garanderen...

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

ZLM Verzekeringen is naar eigen zeggen als eerste verzekeraar in Nederland beoordeeld op basis van de aangescherpte keurmerknormen die gelden vanaf 2013. Uitkomst...