Spoofing kost banken 26,7 miljoen

smartphone app via Pixabay

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit coulance ook te vergoeden omdat bij nummerspoofing misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van klanten in hun bank. Banken vergoeden de schade als er aantoonbaar sprake is van misbruik van de naam of het telefoonnummer van de eigen bank en als het slachtoffer aangifte bij de politie heeft gedaan.

Om tot coulance over te gaan, toetsen banken iedere zaak individueel en op basis van de feiten en omstandigheden. In 96 procent van de beoordeelde gevallen is de schade vergoed. Voor de overige vier procent geldt dat die of niet in aanmerking komt voor een vergoeding of dat er nog geen aangifte is gedaan. Uitgangspunt blijft dat klanten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben.

Datalekken

De schade door phishing kwam vorig jaar op 12,8 miljoen (2019: 7,9 miljoen). De NVB: “Er zijn meerdere oorzaken voor de veel hogere schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer. Omdat we door corona meer online contact houden met vrienden, webwinkels, bedrijven en instanties, is het voor fraudeurs makkelijker om hierop in te spelen en potentiële slachtoffers online te bereiken.

“De valse berichten en valse websites van fraudeurs zijn veel beter, slimmer en overtuigender geworden, zonder bijvoorbeeld taal- en opmaakfouten. Met een schat aan persoonsgegevens die de fraudeurs onder andere van datalekken, Facebook, Marktplaats, Instagram, LinkedIn en andere social media halen, kunnen ze gedupeerden zeer overtuigend bedriegen.

“Fraudeurs kunnen de software en hulpmiddelen voor phishing en spoofing steeds makkelijker en goedkoper online aanschaffen. Dat digitale gereedschap wordt ook steeds makkelijker en toegankelijker in het gebruik.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bankinbeeld.nl: dashboard van de bankensector

Bankinbeeld.nl: dashboard van de bankensector

De NVB is de site bankinbeeld.nl begonnen. De nieuwe site geeft actuele feiten en cijfers over de Nederlandse bankensector. Het 'dashboard' geeft op dit moment...

Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

De invoering van de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering is succesvol verlopen. Dit constateren SEO Economisch Onderzoek en de Universiteit van Amsterdam in de...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

Cybercriminelen misbruiken naam zorgverzekeraar

Cybercriminelen misbruiken naam zorgverzekeraar

Cybercriminelen maken misbruik van de heroriëntatie van veel Nederlanders op hun zorgverzekering, zo blijkt uit een analyse van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie...

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

De bankensector verduidelijkt en scherpt de eigen Code Banken aan op een aantal punten. De sector reageert hiermee op de kritiek die dit voorjaar vanuit de politiek...

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

"Helaas blijkt uit het rapport van de AFM niet welke banken foutieve berekeningen gemaakt hebben. Wij roepen betreffende geldverstrekkers dan ook op om zelf open...

NVB wil geen gemorrel aan leennormen

NVB wil geen gemorrel aan leennormen

De NVB wil geen maatregelen op hypotheekvlak die starters of senioren bevoordelen. "Voor verantwoorde hypotheekverstrekking is van belang dat de normen voor een...

Hiscox: hoger opgeleiden vaker slachtoffer ransomware

Hiscox: hoger opgeleiden vaker slachtoffer ransomware

Huis en Kunst by Hiscox is uitgebreid met de module Family Protection en Cyber. De module vult Huis en Kunst aan met een dekking tegen de gevolgen van cybercriminaliteit...

Univé: totaaloplossing tegen cybercriminaliteit

Univé: totaaloplossing tegen cybercriminaliteit

Univé heeft 'Zorgeloos Onlne' op de markt gebracht, een totaaloplossing voor mensen die worden getroffen door cybercriminaliteit. Klanten krijgen een ‘kastje’,...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...