Stap in de schoenen van je grootste concurrent

Lab

“Wat zou je ergste concurrent doen?” Deze vraag kwam aan de orde in het insuranceLAB van het Verbond van Verzekeraars. De workshop – onderdeel van het programma Let’s innovate! – behandelde de kracht en de kansen van externe bedreigingen. Hoe reageer je als jouw concurrent een werkelijk baanbrekende innovatie op de markt brengt?

In een bedrijf kan innovatie op twee manieren plaatsvinden. Het kan voortkomen uit bestaande activiteiten of er vindt een radicale verandering plaats van een product, dienst of werkwijze. Deze laatste manier krijgt vaak de meeste aandacht. Een radicale vernieuwing van een concurrent, start-up of uit geheel onverwachte hoek, kan je producten en markt beïnvloeden. Dat wil je natuurlijk vóór zijn. Met andere woorden: hoe creëer je je eigen concurrent om te voorkomen dat een ander dat voor je doet?

Tijdens de workshop gingen drie groepen aan de slag, die elk een bekend bedrijf (Blokker, ANWB, McDonald’s) toegewezen kregen. Elk groepje paste verschillende technieken toe op het bedrijf: wat werkt goed? Wat werkt totaal niet? Hoe kun je bepaalde kenmerken vergroten of verkleinen? Wat gebeurt er als een bekende Nederlander (bijvoorbeeld Gerard Joling of Mark Rutte) aan het roer van dat bedrijf zou staan? De workshop leverde een heleboel frisse ideeën op. Zo bedacht een groepje een Tinder voor huishoudelijke hulp, inclusief artikelen van Blokker. Een ander groepje was ervan overtuigd dat Joling als CEO van Blokker een eigen glitterlijn op zou zetten en vestigingen in alle bejaardentehuizen zou openen.


Insurance Academy

Het InsuranceLAB is onderdeel van de Insurance Academy van het Verbond. De Insurance Academy organiseert regelmatig interessante workshops, bijeenkomsten en webinars voor leden van het Verbond.

Reactie toevoegen

 
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...