Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Fintech graphic via Pixabay

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling van FinTech. Waar de sector ten tijde van de eerste census in 2019 nog uit ongeveer 645 partijen bestond, is het aantal geïdentificeerde FinTechs in 2023 gegroeid naar 861. De digitale infrastructuur en ligging van Nederland, de internationale cultuur en beheersing van de Engelse taal en de betrouwbare reputatie van de toezichthouders in Nederland worden ook in 2023 als belangrijke factoren genoemd voor een gunstig vestigingsklimaat voor FinTechs. Een andere belangrijke bevinding is dat FinTechs de COVID-19-pandemie goed hebben doorstaan en dat dit als katalysator voor innovatie diende. De kwaliteit van de Nederlandse digitale infrastructuur heeft daaraan bijgedragen. Ondanks de krappe arbeidsmarkt en macro-economische en geopolitieke uitdagingen, zoals de stijgende rente en de oorlog in Oekraïne, geeft 60 procent van de FinTechs aan te groeien in omzet in 2022 en 41 procent in winst. Ook vergeleken met andere landen in Europa (Frankrijk, Litouwen, Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Italië) en in de wereld (Singapore en Australië) biedt Nederland een vruchtbare voedingsbodem voor de groei en vestiging van FinTechs.

Uit het rapport komt ook een aantal uitdagingen naar voren die FinTechs ervaren. Het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel wordt genoemd als een van de grootste uitdagingen. Daarnaast zijn de bovengenoemde geopolitieke ontwikkelingen en het algemeen economisch klimaat uitdagingen waarmee FinTechs te kampen hebben. Wel zijn er, buiten dit onderzoek, recente signalen vanuit FinTech-partijen dat bedrijfsonderdelen waarvoor het lastiger is om personeel aan te trekken soms naar het buitenland worden verplaatst.

Toekomstgericht regelgevend kader

Minister Kaag, inmiddels demissionair, ziet op basis van de census drie speerpunten voor het FinTech-beleid:  verbinding, Nederland op de kaart zetten en een toekomstgericht regelgevend kader. Met betrekking tot het laatste schrijft zei in een appreciatie: “De komende maanden en jaren komen er nieuwe Europese kaders voor bijvoorbeeld betaaldiensten, open finance, crypto’s en cyberveiligheid. Ik zal nieuwe ontwikkelingen op het terrein van FinTech blijven monitoren en, waar nodig, op nationaal of EU-niveau bekijken of wet- en regelgeving voldoende ruimte voor innovatie laat, zonder afbreuk te doen aan consumentenbescherming en financiële stabiliteit. Het uitgangspunt is hier dat innovatie altijd in het belang van de klant moet zijn. In mijn agenda voor de financiële sector heb ik bijvoorbeeld al aangekondigd nader onderzoek te doen naar de kansen en risico’s van decentralised finance. Daarnaast wil ik bekijken hoe experimentele wetgevingsregimes, zoals het zogenaamde DLT Pilot Regime en de European Blockchain Sandbox, waarbij financiële instellingen onder bepaalde voorwaarden mogen afwijken van bestaande regels bij de handel en settlement van financiële instrumenten, ook ingezet zouden kunnen worden op andere gebieden. Ik ga hier ook nader over in gesprek met de private sector.”

Reactie toevoegen

 
AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Aldus Jan van der Struik (verantwoordelijk...

AI biedt enorme kansen

AI biedt enorme kansen

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Als financieel adviseur kun je absoluut bijdragen aan productinnovatie. Zeker door aanvullende diensten slim te...

Vaak meer behoefte aan maatwerk

Vaak meer behoefte aan maatwerk

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie bereik je met name door samenwerking met anderen. Aldus Mark de Rijke, commercieel directeur bij De...