Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
Helemaal verdwijnen korting is einde collectiviteiten basisverzekering zorg

Helemaal verdwijnen korting is einde collectiviteiten basisverzekering zorg

Doe weer mee met de VVP-poll! Dit keer luidt de stelling: 'Helemaal verdwijnen korting is eind collectiviteiten basisverzekering zorg'. Stemmen kan HIER. Het zat...

VVP-poll: maak financieel advies voor begeleiding op pensioendatum fiscaal aftrekbaar

VVP-poll: maak financieel advies voor begeleiding op pensioendatum fiscaal aftrekbaar

De stelling van afgelopen week luidde: 'Als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringslag te maken'.  Ruim driekwart van de respondenten (78 procent) is...

VVP-poll: als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringsslag te maken

VVP-poll: als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringsslag te maken

'Financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters',  zo luidde de laatste VVP-stelling. De respondenten waren verdeeld. Een hele krappe...

VVP-poll: financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters

VVP-poll: financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters

De meeste respondenten (zeven op de tien) waren het eens met de stelling van vorige week: 'Ook na de hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs een gezond bedrijfsmodel'....

VVP-poll: ook na hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs gezond bedrijfsmodel

VVP-poll: ook na hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs gezond bedrijfsmodel

Maar liefst 92 procent van de respondenten was het eens met de stelling van vorige week ''menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames.' De stelling...

VVP-poll: menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames

VVP-poll: menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames

Maar liefst tweederde van de respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars'. De stelling was...

VVP-poll: consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars

VVP-poll: consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars

Maar liefst 83 procent van de respondenten (130) waren het oneens met de stelling van vorige week: 'Slechte energiescore, dan lagere hypotheek'.  Deze poll...

VVP-poll: slechte energiescore, dan lagere hypotheek

VVP-poll: slechte energiescore, dan lagere hypotheek

De nieuwe VVP-poll alweer: 'Slechte energiescore, dan lagere hypotheek'. De poll sluit is naar aanleiding van het betoog van Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond)...

VVP-poll: financieel dienstverleners teveel op zichzelf gericht

VVP-poll: financieel dienstverleners teveel op zichzelf gericht

Maar liefst zes op de tien financieel adviseurs geeft aan verduurzaming niet structureel mee te nemen in het adviesgesprek, zo blijkt uit de VVP-poll van afgelopen...

VVP-poll: ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek

VVP-poll: ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek

Doe mee met de VVP-poll! Deze keer luidt de stelling: 'Ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek'. Onderzoek door Vereniging Eigen Huis laat zien dat...