Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
VVP-poll: schadepremies worden onbetaalbaar door klimaatverandering

VVP-poll: schadepremies worden onbetaalbaar door klimaatverandering

Als gevolg van de klimaatverandering (grote droogte, hevige stormen, enorme wateroverlast van korte duur) dreigt schade onverzekerbaar te worden. Jos Baeten (topman...

VVP-poll: dip hypotheekverstrekking zal van korte duur zijn

VVP-poll: dip hypotheekverstrekking zal van korte duur zijn

Volgens de Monitor Koopwoningmarkt is er sprake van een 'perfecte storm' die de koopwoningsmarkt serieus bedreigt. Uiteraard heeft dit invloed op hypotheekverstrekkers...

VVP-poll: criteria acceptatiebeleid hypotheken moeten scherper

VVP-poll: criteria acceptatiebeleid hypotheken moeten scherper

De criteria acceptatiebeleid hypotheken moeten scherper, aldus de AFM. Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem. Dat kan HIER. De criteria in het acceptatiebeleid...

VVP-poll: NHG-grens optrekken naar 440.000 euro

VVP-poll: NHG-grens optrekken naar 440.000 euro

Iets meer dan een derde van 198 stemmers, 34 procent, was het eens met de vorige VVP-poll: 'Middenweg actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

VVP-poll: 'Middenweg actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is goede ontwikkeling'

VVP-poll: 'Middenweg actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is goede ontwikkeling'

Niemand zal het nieuws gemist hebben. Minister Kaag heeft goed geluisterd naar branchepartijen en daarmee is provisietransparantie in de vorm van exacte nominale...

VVP-poll: adviseurs laten kansen liggen bij verduurzaming

VVP-poll: adviseurs laten kansen liggen bij verduurzaming

Een ruime meerderheid van 63 procent (120 stemmers) was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Verdiensten hypotheekadviseurs drogen op'. De vraag is dan...

VVP-poll: verdiensten hypotheekadviseurs drogen op

VVP-poll: verdiensten hypotheekadviseurs drogen op

De nieuwe VVP-poll heeft te maken met de woningmarkt. De prijzen van koopwoningen stijgen dit jaar nog verder om in 2023 tot rust te komen, zo voorspelt althans...

VVP-poll: financiële fitheid vraagt om totaaladvies

VVP-poll: financiële fitheid vraagt om totaaladvies

De nieuwe VVP-poll haakt aan bij de stelling van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden op de Midjaarsbijeenkomst van de adviseursorganisatie dat financiële...

VVP-poll 'Knot (DNB) heeft gelijk: woningvraag minder stimuleren'

VVP-poll 'Knot (DNB) heeft gelijk: woningvraag minder stimuleren'

Bent u het eens met DNB-president Knot, die vorige week stelde dat de overheid de woningvraag minder moet stimuleren? Of juist niet? Doe weer mee met de VVP-poll:...

VVP-poll: huidig pensioendenken volstrekt achterhaald

VVP-poll: huidig pensioendenken volstrekt achterhaald

Driekwart van de respondenten (76 procent) was het eens met de stelling van vorige week: 'Helemaal verdwijnen korting is eind collectiviteiten basisverzekering zorg'. ...