Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Woekerpolis (dossier)

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid. Vorige maand werd al bekend gemaakt dat het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en Allianz om tot een vergelijk te komen op niets was uitgelopen. Kifid zou vervolgens de behandeling van de DIN Plan-klachten weer oppakken en voortzetten. Maar hier is de stichting het niet mee eens. Kifid laat weten dat individuele deelnemers zelf hun klacht moeten intrekken. Tot nu toe heeft Kifid er een aantal ontvangen.

De strijd tussen Allianz en de stichting heeft zo'n acht jaar geduurd. In 2019 had Kifid drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene (inmiddels Allianz) verworpen. Het betrof toen de bindende uitspraken GC 2019-975, GC 2019-976 en GC 2019-97. Volgens Kifid hadden consumenten uit de verstrekte productinformatie kunnen en moeten begrijpen dat zij een beleggingsverzekering afsloten. Ook de kosten waren terug te vinden in de productinformatie. Dit is ook bevestigd door de Commissie van Beroep.

De stichting zegt gedesillusioneerd te zijn. De stichting verwijt Allianz al die tijd dat ze niet geïnformeerd zijn over buitensporige provisies en andere kosten die op hun inleg zijn ingehouden en over de gevolgen daarvan voor hun beleggingsverzekeringen. Samen zeggen ze door Allianz voor miljoenen euro’s benadeeld te zijn.

Nu is echter Kifid de gebeten hond. "Kifid beweert ‘een gelijk speelveld te bieden voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en rekening te houden met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners`. In de praktijk kiest Kifid steevast partij voor de verzekeraar en trekt de verzekerde aan het kortste eind", aldus de stichting.

De stichting geeft echter de strijd niet op en is hoopvol over een gunstige uitspraak van de Hoge Raad. Volgens de stichting kwam de advocaat generaal namelijk tot de conclusie dat verzekeraars ook vóór 1994 wettelijk verplicht zijn om verzekerden duidelijk en begrijpelijk voor te lichten over aan hun beleggingsverzekeringen verbonden risico’s. Volgens de stichting had Kifid het Arrest van de Hoge Raad af moeten wachten. Nu dit niet is gebeurd, zou er na een negatieve uitspraak van Kifid geen beroep meer mogelijk zijn en daarmee is voor de stichting de maat vol: "Gedupeerden trekken ‘en masse’ hun klachten in, maar laten het er niet bij zitten!"

Kifid laat echter weten dat de DIN Plan-klachten (evenals klachten ten aanzien van andere beleggingsverzekeringen van het type Universal Life) behandeld worden tot en met de schriftelijke procedure. "Met het doen van uitspraken, en indien nodig mondelingen behandelingen, wachten we tot dat de uitkomst van de prejudiciële procedure bij het Hof bekend is. Dit hebben we begin november ook gecommuniceerd met het bestuurd en de advocaat van de Stichting en individuele deelnemers van de stichting", aldus Kifid. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Henk Mulderij Financieel Advieskantoor is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Henk Mulderij jr neemt de award in ontvangst uit handen...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2021 heeft de namen bekend gemaakt van de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. Met ondersteuning van maar liefst...

Bouwmans viert nominatie Advies Award met allereerste klant

Bouwmans viert nominatie Advies Award met allereerste klant

Mark Bouwmans van Bouwmans Assurantiën uit Limburg vond het meer dan gepast om het mooie nieuws van de nominatie voor de Advies Award te delen met mevrouw Lies...

Overbeeke maakt opnieuw kans op titel 'Beste kantoor van Zeeland'

Overbeeke maakt opnieuw kans op titel 'Beste kantoor van Zeeland'

"Wij maken opnieuw (!) kans op de titel ‘Beste Advieskantoor van Zeeland’. Om dat te bereiken hebben wij uw hulp nodig. Brengt u uw stem op ons uit?",...

Genomineerde Ineke Bremer uit Texel:  winnen is nog leuker!

Genomineerde Ineke Bremer uit Texel: winnen is nog leuker!

"Wij zijn een van de genomineerden voor de VVP Advies Award 2021 voor de provincie Noord-Holland. De Advies Award is een verkiezing van excellente advieskantoren...

Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Ruim een week nadat er via adviesawards.nl gestemd kon worden op het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland zijn er ruim 10.000 stemmen uitgebracht door...

Juffrouw Polis blij met nominatie VVP Advies Award 2021

Juffrouw Polis blij met nominatie VVP Advies Award 2021

"Natuurlijk hangt jullie poster op mijn kantoor, maar vandaag mocht hij even mee naar buiten voor een fotoshoot! Ballonnen erbij en go! Wat ben ik blij met deze...

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Evenals vorig jaar vindt de online finale van de VVP Advies Award op 7 oktober plaats in de spectaculaire studio's van First Impression in Tilburg. Cedric Muchall...

Assurantiekantoor Goossens: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

Assurantiekantoor Goossens: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

"Wauw, ons kantoor is genomineerd voor de Advies Awards 2021! Hiermee behoren we tot de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland! We gaan er uiteraard...