Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Woekerpolis (dossier)

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid. Vorige maand werd al bekend gemaakt dat het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en Allianz om tot een vergelijk te komen op niets was uitgelopen. Kifid zou vervolgens de behandeling van de DIN Plan-klachten weer oppakken en voortzetten. Maar hier is de stichting het niet mee eens. Kifid laat weten dat individuele deelnemers zelf hun klacht moeten intrekken. Tot nu toe heeft Kifid er een aantal ontvangen.

De strijd tussen Allianz en de stichting heeft zo'n acht jaar geduurd. In 2019 had Kifid drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene (inmiddels Allianz) verworpen. Het betrof toen de bindende uitspraken GC 2019-975, GC 2019-976 en GC 2019-97. Volgens Kifid hadden consumenten uit de verstrekte productinformatie kunnen en moeten begrijpen dat zij een beleggingsverzekering afsloten. Ook de kosten waren terug te vinden in de productinformatie. Dit is ook bevestigd door de Commissie van Beroep.

De stichting zegt gedesillusioneerd te zijn. De stichting verwijt Allianz al die tijd dat ze niet geïnformeerd zijn over buitensporige provisies en andere kosten die op hun inleg zijn ingehouden en over de gevolgen daarvan voor hun beleggingsverzekeringen. Samen zeggen ze door Allianz voor miljoenen euro’s benadeeld te zijn.

Nu is echter Kifid de gebeten hond. "Kifid beweert ‘een gelijk speelveld te bieden voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en rekening te houden met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners`. In de praktijk kiest Kifid steevast partij voor de verzekeraar en trekt de verzekerde aan het kortste eind", aldus de stichting.

De stichting geeft echter de strijd niet op en is hoopvol over een gunstige uitspraak van de Hoge Raad. Volgens de stichting kwam de advocaat generaal namelijk tot de conclusie dat verzekeraars ook vóór 1994 wettelijk verplicht zijn om verzekerden duidelijk en begrijpelijk voor te lichten over aan hun beleggingsverzekeringen verbonden risico’s. Volgens de stichting had Kifid het Arrest van de Hoge Raad af moeten wachten. Nu dit niet is gebeurd, zou er na een negatieve uitspraak van Kifid geen beroep meer mogelijk zijn en daarmee is voor de stichting de maat vol: "Gedupeerden trekken ‘en masse’ hun klachten in, maar laten het er niet bij zitten!"

Kifid laat echter weten dat de DIN Plan-klachten (evenals klachten ten aanzien van andere beleggingsverzekeringen van het type Universal Life) behandeld worden tot en met de schriftelijke procedure. "Met het doen van uitspraken, en indien nodig mondelingen behandelingen, wachten we tot dat de uitkomst van de prejudiciële procedure bij het Hof bekend is. Dit hebben we begin november ook gecommuniceerd met het bestuurd en de advocaat van de Stichting en individuele deelnemers van de stichting", aldus Kifid. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Onderzoek Allianz: geen verandering in zakelijke mobiliteit

Onderzoek Allianz: geen verandering in zakelijke mobiliteit

Zowel zzp’ers, kleine mkb-bedrijven als grote mkb-bedrijven verwachten dat de coronapandemie geen grote impact heeft op hun zakelijke mobiliteit, zoals woon-werkverkeer,...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Groningen. Bert ter Harkel (links) en Peter Tillema nemen de award in ontvangst...

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

De Vogel Adviesgroep is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zuid-Holland. Jan Peter Robijn en Leon van den Nieuwendijk nemen de award in ontvangst...

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke is - evenals vorig jaar -de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van...