Stv start onderzoek Kerncode Klachtbehandeling

Klacht via Pixabay

"We hebben onlangs de informatie voor het onderzoek naar de gedragscode Klachtbehandeling naar alle coördinatoren gestuurd. In het informatiedocument en het toetskader staat wat we precies gaan toetsen, welke documenten we daarvoor nodig hebben en wie we daarover willen spreken. Deze documenten staan ook op onze site", aldus de eerste nieuwsbrief van Stichting toetsing verzekeraars (Stv) na de introductie van het nieuwe stelsel zelfregulering.

Het onderzoek vindt plaats in de periode december 2021 tot april 2022. Al meer dan twintig verzekeraars hebben  zelf een onderzoeksdag in Audis ingepland.

De gedragscode geldt sinds juli 2020 voor verzekeraars die klachten van consumenten kunnen ontvangen of van zakelijke klanten met vergelijkbare kennis over verzekeringen als consumenten en die een standaard product afsluiten. Verzekeraars op wie de code niet van toepassing is, hebben geen informatiedocument ontvangen.

Stv gaat vanaf december onderzoeken of alle leden, waarop de code van toepassing is, zich bij de klachtbehandeling aan alle bepalingen in de code houden.

Reactie toevoegen

 
Marco Loos in bestuur Stv

Marco Loos in bestuur Stv

Professor doctor Marco Loos (48) is per 1 juli 2018 benoemd tot bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Loos neemt het bestuurslidmaatschap over...

Gerard ten Brincke nieuw bestuurslid Stv

Gerard ten Brincke nieuw bestuurslid Stv

Gerard ten Brincke wordt per 18 april bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Ten Brincke neemt het bestuurslidmaatschap over van Danny van der...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren samen met Gouden Oor

Keurmerk Klantgericht Verzekeren samen met Gouden Oor

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren en Stichting Gouden Oor gaan samenwerken. Directeur Ron van Kesteren: "De Gouden...

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. beëindigt per 1 januari 2018 de deelname aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. A.s.r. kiest voor eigen onderzoek. A.s.r. zegt ervoor te kiezen om...

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Verzekeraars houden zich goed aan de 68 gedragscodes, convenanten en bedrijfsregelingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld, zo blijkt uit onderzoek...

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

"Alle zeventien getoetste keurmerkhouders zijn goed door de beoordeling gekomen. Wel valt het ons op dat verzekeraars zich niet altijd voldoende in de klant...

Hein Albeda in bestuur Stv

Hein Albeda in bestuur Stv

Hein Albeda (57), zelfstandig adviseur in projecten rond kwaliteit, innovatie en burgerparticipatie, is per 1 april bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

Van der Eijk nieuw bestuurslid stv

Van der Eijk nieuw bestuurslid stv

Danny van der Eijk (56), voormalig lid van de raad van bestuur van Achmea, is per 23 september bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Van der...

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat dit jaar de klachtenbehandeling van de zes grote verzekeraars toetsen. De Stv werkt hierbij samen met de AFM in het...