Stv start onderzoek Kerncode Klachtbehandeling

Klacht via Pixabay

"We hebben onlangs de informatie voor het onderzoek naar de gedragscode Klachtbehandeling naar alle coördinatoren gestuurd. In het informatiedocument en het toetskader staat wat we precies gaan toetsen, welke documenten we daarvoor nodig hebben en wie we daarover willen spreken. Deze documenten staan ook op onze site", aldus de eerste nieuwsbrief van Stichting toetsing verzekeraars (Stv) na de introductie van het nieuwe stelsel zelfregulering.

Het onderzoek vindt plaats in de periode december 2021 tot april 2022. Al meer dan twintig verzekeraars hebben  zelf een onderzoeksdag in Audis ingepland.

De gedragscode geldt sinds juli 2020 voor verzekeraars die klachten van consumenten kunnen ontvangen of van zakelijke klanten met vergelijkbare kennis over verzekeringen als consumenten en die een standaard product afsluiten. Verzekeraars op wie de code niet van toepassing is, hebben geen informatiedocument ontvangen.

Stv gaat vanaf december onderzoeken of alle leden, waarop de code van toepassing is, zich bij de klachtbehandeling aan alle bepalingen in de code houden.

Reactie toevoegen

 
Wendy de Ruiter-Lörx nieuw bestuurslid Stv

Wendy de Ruiter-Lörx nieuw bestuurslid Stv

Wendy de Ruiter-Lörx is per 14 oktober bestuurslid van Stichting toetsing verzekeraars (Stv). De Ruiter-Lörx maakte tot april 2020 deel uit van de Raad...

Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie...

Vernieuwd stelsel zelfregulering maakt einde aan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Vernieuwd stelsel zelfregulering maakt einde aan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Op 1 juli 2020 treedt een vernieuwd stelsel voor zelfregulering in werking dat zal worden getoetst door de Stichting toetsing verzekeraars. Door het nieuwe stelsel...

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Dertien rechtsbijstandverzekeraars en -uitvoerders zijn vorig jaar op verzoek van het Verbond van Verzekeraars getoetst op de naleving van de Kwaliteitscode Rechtsbijstand...

"Drie herbeoordelingen op zo’n belangrijk thema gewoonweg te veel"

"Drie herbeoordelingen op zo’n belangrijk thema gewoonweg te veel"

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft aan drie houders van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren een herbeoordeling toegekend in haar onderzoek Klacht- en...

Coöperatie DELA behaalt Gouden Oor Erkenning

Coöperatie DELA behaalt Gouden Oor Erkenning

Coöperatie DELA heeft voor haar sector Verzekeren de Gouden Oor Erkenning niveau 1 behaald. DELA toont hiermee aan dat ze goed luistert naar haar klanten en...

Gouden Oor voor DAS

Gouden Oor voor DAS

DAS heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 1 behaald van de Stichting toetsing verzekeraars.. Volgens directeur Ron van Kesteren heeft DAS dit onder meer te danken...

Stv reikt eerste Gouden Oor Erkenning uit

Stv reikt eerste Gouden Oor Erkenning uit

Directeur Ron van Kesteren van de Stichting toetsing verzekeraars reikte woensdag voor het eerst een Gouden Oor Erkenning uit. NV Schadeverzekering Metaal en Technische...

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft in het thema-onderzoek naar het proces van medische acceptatie van de stichting Toetsing Verzekeraars de maximale score van 5 punten behaald Op...

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

"Wij zijn nog niet vaak tegengekomen dat keurmerkhouders klanttevredenheid over de klachtafhandeling onderzoeken." Dat schrijft de Stichting toetsing verzekeraars...