Verbond: verzekeringsfraude 'streetwise' te lijf gaan

Digitalisering

Verzekeraars moeten "leren denken als een fraudeur" om verzekeringsfraude streetwise te lijf te kunnen gaan. Dit stelt het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond in de toekomstvisie over de aanpak van verzekeringsfraude.

 

“Door zoveel mogelijk kennis over fraudes te verzamelen, kunnen we de denk- en handelswijze van een fraudeur beter doorgronden en voorspellen. Dat maakt de aanpak effectiever", zegt directeur Leo de Boer in een toelichting. “De trend is dat fraude harder, georganiseerder en geraffineerder is geworden. Wat betreft technieken en creativiteit. Opzettelijke misleiding is teruggebracht tot één muisklik. Het antwoord daarop: meer streetwise werken, meer datagebruik en meer commitment daarbij van alle betrokken partijen.”


Leren denken als fraudeur

In de visie van het CBV betekent dit dat verzekeraars min of meer moeten leren denken als een fraudeur, zodat ze met vergelijkbare scherpzinnigheid en assertiviteit te werk kunnen gaan. Daarnaast speelt dataverzameling een grote rol. Niet alleen over manieren waarop fraude wordt gepleegd, maar ook over de fraudeurs zelf. Door meer en betere data - uit meerdere bronnen - bij elkaar te brengen, kunnen patronen worden gesignaleerd. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een bedrijf dat fraude pleegt ten koste van een verzekeraar gemiddeld met nog vier andere maatschappijen vergelijkbare zaken doet. "Informatie over fraude delen – uiteraard met oog voor het privacy-aspect – dient de hele bedrijfstak", aldus het CBV.

De Boer: "Als de spin in het web maakt het CBV fraude-analyses op basis van alle informatie. Vervolgens draagt het centrum met zogeheten CBV-waarschuwingen over fraudetrends bij aan het terugdringen van verzekeringsfraude. Daarbij is blijvende inzet van de hele markt belangrijk. En goede samenwerking.” Verzekeraars trekken volgens De Boer niet alleen op met politie, justitie en politiek, maar ook met stichtingen als stichting CIS en VbV om het net rond de verzekeringscrimineel te sluiten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 8 januari 2016

De vraag gaat nu in de toekomst niet meer worden:'de klant krijgt het voordeel van de twijfel tot dat het tegendeel is bewezen' (ook wel genoemd klantbelang), maar 'we gaan uit van de stelling dat er wellicht sprake is van fraude tenzij het tegendeel is bewezen door verzekerde'. Bovendien wordt bij fraudeonderzoek de social media steeds belangrijker. Alles is bruikbaar in de Rechtbank. Dus zal de data verzameling toenemen en wordt verzekeraar naast de staat een tweede "big brother is watching you". Kortom, waakzaamheid is geboden want de macht van verzekeraars wordt steeds grenzelozer zonder dat iemand het in de gaten heeft.

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Het Verbond van Verzekeraars is positief over het rapport ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ dat DNB heeft gepubliceerd. Het Verbond: "Nederlandse...

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Verzekeraars betrapten vorig jaar zo'n 13.000 mensen op het plegen van fraude met verzekeringen. In totaal probeerden zij voor ruim 85 miljoen euro te frauderen....

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Het gebruik van data om de premies af te stemmen op de individuele klant, heeft weinig tot geen invloed op de premies die verzekeraars in rekening brengen bij hun...

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Een poolconstructie met solidariteit. Dat is een van de ideeën van het Verbond van Verzekeraars om overstromingsschade door primaire waterkeringen toch verzekerbaar...

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

De aanpak van meer structurele problemen komt nog onvoldoende uit de verf, reageert het Verbond van Verzekeraars op de Miljoenennota 2023. "Veel aandacht is erop...

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Een gezamenlijke werkgroep vanuit de overheid en de financiële sector gaat heldere transitiepaden uitstippelen voor verduurzaming. Dan weten sectoren waar ze...

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Het terugdringen van de achterstanden bij het beoordelen van langdurig zieke werknemers mag niet ten koste gaan van activering en re-integratie bij ziekte en arbeidsongeschiktheid....

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....