Verbond: verzekeringsfraude 'streetwise' te lijf gaan

Digitalisering

Verzekeraars moeten "leren denken als een fraudeur" om verzekeringsfraude streetwise te lijf te kunnen gaan. Dit stelt het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond in de toekomstvisie over de aanpak van verzekeringsfraude.

 

“Door zoveel mogelijk kennis over fraudes te verzamelen, kunnen we de denk- en handelswijze van een fraudeur beter doorgronden en voorspellen. Dat maakt de aanpak effectiever", zegt directeur Leo de Boer in een toelichting. “De trend is dat fraude harder, georganiseerder en geraffineerder is geworden. Wat betreft technieken en creativiteit. Opzettelijke misleiding is teruggebracht tot één muisklik. Het antwoord daarop: meer streetwise werken, meer datagebruik en meer commitment daarbij van alle betrokken partijen.”


Leren denken als fraudeur

In de visie van het CBV betekent dit dat verzekeraars min of meer moeten leren denken als een fraudeur, zodat ze met vergelijkbare scherpzinnigheid en assertiviteit te werk kunnen gaan. Daarnaast speelt dataverzameling een grote rol. Niet alleen over manieren waarop fraude wordt gepleegd, maar ook over de fraudeurs zelf. Door meer en betere data - uit meerdere bronnen - bij elkaar te brengen, kunnen patronen worden gesignaleerd. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een bedrijf dat fraude pleegt ten koste van een verzekeraar gemiddeld met nog vier andere maatschappijen vergelijkbare zaken doet. "Informatie over fraude delen – uiteraard met oog voor het privacy-aspect – dient de hele bedrijfstak", aldus het CBV.

De Boer: "Als de spin in het web maakt het CBV fraude-analyses op basis van alle informatie. Vervolgens draagt het centrum met zogeheten CBV-waarschuwingen over fraudetrends bij aan het terugdringen van verzekeringsfraude. Daarbij is blijvende inzet van de hele markt belangrijk. En goede samenwerking.” Verzekeraars trekken volgens De Boer niet alleen op met politie, justitie en politiek, maar ook met stichtingen als stichting CIS en VbV om het net rond de verzekeringscrimineel te sluiten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 8 januari 2016

De vraag gaat nu in de toekomst niet meer worden:'de klant krijgt het voordeel van de twijfel tot dat het tegendeel is bewezen' (ook wel genoemd klantbelang), maar 'we gaan uit van de stelling dat er wellicht sprake is van fraude tenzij het tegendeel is bewezen door verzekerde'. Bovendien wordt bij fraudeonderzoek de social media steeds belangrijker. Alles is bruikbaar in de Rechtbank. Dus zal de data verzameling toenemen en wordt verzekeraar naast de staat een tweede "big brother is watching you". Kortom, waakzaamheid is geboden want de macht van verzekeraars wordt steeds grenzelozer zonder dat iemand het in de gaten heeft.

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning...

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Op de eerste bestuursvergadering in 2023 heeft het bestuur van het Verbond van Verzekeraars twee nieuwe leden verwelkomd: QBE Europe SA en Allianz Direct Versicherungs-AG. QBE...

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

(Geeke Feiter-Van Heuvelen, Verbond van Verzekeraars, in VVP 1-2023) Een veranderend klimaat vraagt om bewustzijn, preventie én verzekeringsoplossingen....

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

Verzekeraars registreren steeds meer klanten als fraudeur. Op dit moment staan er zo'n 18.200 vermeld in een frauderegister. Het leeuwendeel staat daar terecht in...

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

"Ik hoop dat Vrede en Verbinding de buzzwords voor 2023 worden." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarstoespraak....

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Verzekeraars werken aan een oplossing voor compensatie van schade als een grote rivier zoals de Maas buiten de dijken treedt. Of in een nog erger scenario: als de...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...