Verbond: verzekeringsfraude 'streetwise' te lijf gaan

Digitalisering

Verzekeraars moeten "leren denken als een fraudeur" om verzekeringsfraude streetwise te lijf te kunnen gaan. Dit stelt het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond in de toekomstvisie over de aanpak van verzekeringsfraude.

 

“Door zoveel mogelijk kennis over fraudes te verzamelen, kunnen we de denk- en handelswijze van een fraudeur beter doorgronden en voorspellen. Dat maakt de aanpak effectiever", zegt directeur Leo de Boer in een toelichting. “De trend is dat fraude harder, georganiseerder en geraffineerder is geworden. Wat betreft technieken en creativiteit. Opzettelijke misleiding is teruggebracht tot één muisklik. Het antwoord daarop: meer streetwise werken, meer datagebruik en meer commitment daarbij van alle betrokken partijen.”


Leren denken als fraudeur

In de visie van het CBV betekent dit dat verzekeraars min of meer moeten leren denken als een fraudeur, zodat ze met vergelijkbare scherpzinnigheid en assertiviteit te werk kunnen gaan. Daarnaast speelt dataverzameling een grote rol. Niet alleen over manieren waarop fraude wordt gepleegd, maar ook over de fraudeurs zelf. Door meer en betere data - uit meerdere bronnen - bij elkaar te brengen, kunnen patronen worden gesignaleerd. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een bedrijf dat fraude pleegt ten koste van een verzekeraar gemiddeld met nog vier andere maatschappijen vergelijkbare zaken doet. "Informatie over fraude delen – uiteraard met oog voor het privacy-aspect – dient de hele bedrijfstak", aldus het CBV.

De Boer: "Als de spin in het web maakt het CBV fraude-analyses op basis van alle informatie. Vervolgens draagt het centrum met zogeheten CBV-waarschuwingen over fraudetrends bij aan het terugdringen van verzekeringsfraude. Daarbij is blijvende inzet van de hele markt belangrijk. En goede samenwerking.” Verzekeraars trekken volgens De Boer niet alleen op met politie, justitie en politiek, maar ook met stichtingen als stichting CIS en VbV om het net rond de verzekeringscrimineel te sluiten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 8 januari 2016

De vraag gaat nu in de toekomst niet meer worden:'de klant krijgt het voordeel van de twijfel tot dat het tegendeel is bewezen' (ook wel genoemd klantbelang), maar 'we gaan uit van de stelling dat er wellicht sprake is van fraude tenzij het tegendeel is bewezen door verzekerde'. Bovendien wordt bij fraudeonderzoek de social media steeds belangrijker. Alles is bruikbaar in de Rechtbank. Dus zal de data verzameling toenemen en wordt verzekeraar naast de staat een tweede "big brother is watching you". Kortom, waakzaamheid is geboden want de macht van verzekeraars wordt steeds grenzelozer zonder dat iemand het in de gaten heeft.

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Het Verbond van Verzekeraars inventariseert de schade na een brand in de nacht van maandag op dinsdag. Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om waterschade. De brand...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Wisselingen in bestuur Verbond

Wisselingen in bestuur Verbond

In de algemene ledenvergadering van december worden Sharon van Herel (managing director HDI Global NL), Carola Wijkamp (directievoorzitter De Vereende, foto) en...

"Laat RIS alleen gelden voor nieuwe  beleggingsgerelateerde producten"

"Laat RIS alleen gelden voor nieuwe beleggingsgerelateerde producten"

Een aantal nieuwe regels, die Brussel na politieke onderhandelingen wil opnemen in de Retail Investement Strategy (RIS), zijn dubbelop en overbodig voor de Nederlandse...

Verbond niet blij met consultatie DNB

Verbond niet blij met consultatie DNB

Amper een half jaar nadat verzekeraars moeten voldoen aan het DNB-beleid over de onafhankelijkheid van raad van commissarissen, wordt dit beleid alweer herzien....

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met een vereenvoudigde afhandeling van schades met licht letsel. Voor het berekenen van de schade wordt een tool ontwikkeld, waarmee veel sneller...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...