"vervanging van adviseurs door computers kan voor de beroepsgroep als zeer bedreigend overkomen"

Peter Verhaar

"Niets is dodelijker voor innovatie en gevaarlijker voor het voortbestaan van uw bedrijf dan uw kop in het zand te steken." Aldus publicist Peter Verhaar in zijn blog naar aanleiding van de negatieve reacties die hij kreeg na een interview in Am waarin hij stelde dat een standaard hypotheekadvies in de toekomst is geautomatiseerd.

 

Verhaar: "De vervanging van adviseurs door computers kan voor de beroepsgroep als zeer bedreigend overkomen. Dat heb ik aan de lijve ondervonden toen ik vorige week een interview gaf aan Am. Ik schetste daar een toekomstbeeld waarbij een standaard hypotheekadvies niet meer door een mens wordt gedaan, maar een applicatie. Ik had daar twee goede redenen voor. In de eerste plaats zal een online hypotheekadvies veel goedkoper zijn dan het advies van een adviseur van vlees en bloed. Ik vraag mij af of consumenten bereid zijn bij drie banken een offerte op te vragen als er dan ook drie maal zeg eens 2.000 euro voor betaald moet worden. In de tweede plaats zal een digitale adviseur de zorgplicht beter kunnen invullen. Een computer is rechtlijnig en compromisloos en zal op basis van dezelfde gegevens altijd tot hetzelfde oordeel komen.

Voordat u stuiterend van ongeloof de radio uitzet, ik denk echt niet dat alle hypotheekadviezen digitaal gaan. Er zal altijd een rol blijven voor de menselijke adviseur, bijvoorbeeld omdat het een zeer complex advies betreft, zoals bij scheidingen, of omdat mensen nu eenmaal graag met een mens in gesprek zijn. Maar dán moet u er wel voor willen betalen.

Gaat het gebeuren? Ik denk het wel. Mijn oude bank Alex is zeer succesvol met online vermogensbeheer. Het bedrijf Eyeopen biedt sinds begin 2013 electronisch hypotheekadvies aan. Het is versie 1.0 en staat natuurlijk allemaal nog in de kinderschoenen, maar het past in de trend van meer zélf doen."

Verhaar raadt adviseurs aan nog eens te kijken naar de uitzending 'Overvloed' van Tegenlicht op 1 april, waarin "de mogelijkheden van nieuwe technologieën op ons dagelijkse leven werden verkend. Even niet de gevaren, zoals cyberaanvallen op onze banken, maar toepassingen die op menselijke schaal toepasbaar zijn. Aan het woord kwam Walter de Brouwer, die een scanner heeft ontwikkeld die zeer accuraat thuis een eerste diagnose van uw gezondheid kan geven. Het apparaat geeft vooral informatie en kan daarmee mensen gerust stellen. Als er echt iets mis is, dan moet je nog steeds naar een dokter. De Brouwer stelde zich de vraag; “zal het de menselijke dokter vervangen?”. Het antwoord was: “nee, maar voor simpele diagnoses wél”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Wil Rotteveel - 17 april 2013

Wat is die mijnheer Verhaar een simpele ziel, die leeft echt, net als politici, op een onbewoond eiland, heeft geen partner en geen kinderen, en zeker geen ouders meer. Wij behandelen mensen zoals mensen behandeld willen worden, en bij DHZ'ers en banken doen ze dat niet, dus hebben wij een goede mogelijkheid om te blijven bestaan. Al wordt er van vele kanten op ons, met grof geschut, geschoten!

Roland Smit - 17 april 2013

De wereld van digitale adviezen zit er natuurlijk echt wel aan te komen. Dat wil idd niet zeggen dat de adviseur gaat verdwijnen, met heus nog wel f/f contacten, maar uiteindelijk minder. Als je al ziet waar jonge kinderen hun informatie vandaan halen en we zitten pas aan het begin van deze industriele revolutie.

R. Biesenbeek jr. - 17 april 2013

Wel bijzonder dit artikel. Wij hebben daar namelijk als hypotheekadvies organisatie een zéér goede oplossing bedacht en landelijke opgezet.Het 3 in 1 hypotheekadvies van Hypotheek-aanvragen.nl. Wij bieden de klant tegen een eenmalige betaling 3 onafhankelijke adviseurs van 3 verschillende organisaties. Klant kan op deze wijze bij ons intern shoppen en weet zeker dat hij volledig onafhankelijk en eerlijk wordt geadviseerd. Daarbij wordt binnen de eenmalige kosten ad. EUR 2.750,- naast drie adviseurs ook nog de volledige bemiddeling gedaan door één van die adviseurs. Dus klant weet op voorhand waar hij aan toe is.

Jeffrey Leichel - 17 april 2013

Als ik de lijn van Verhaar doortrek, dan kunnen we ook prima uit de voeten met digitale publicisten en een digitale toezichthouder. Theoretisch kun je alle diensten internettiseren. Maar kun je ook de tranen opvangen van de mevrouw die ziet dat de hypotheek niet wordt afgelost door die woekerpolis. Of de woede van de man omdat zijn met hypotheek gefinancierde beleggingsconstructie naar de knop is. Financiële business is juist ook mensen business. De combinatie van hardware en hartware is onoverwinnelijk.

Paul Schoo - 17 april 2013

Misschien moet de heer Verhaar ook de uitzending van Tegenlicht van 15 april eens bekijken. Terug naar kleinschaligheid en oplossingen in eigen kring. Maw dicht op je klant zitten. Daar licht de oplossing van de vertrouwenscrisis. Alle computer modellen en marketingstrategieën hebben het vertrouwen zwaar ondermijnd. Dus ja voor diegenen die graag hun neus stoten zal er wel een online-markt zijn. Maar mensen die iets verder denken houden het toch bij vlees en bloed, ondersteund door automatisering ivm efficiency.

Nico van Koesveld - 17 april 2013

Hij kietelt wel, die Peter. Oef, werden we bijna wakker geschud. En de meeste tussenpersonen slapen na wat gepruttel gewoon weer verder. Waarom zouden ze ook veranderen. Veranderen? Daar houdt een mens van nature niet van. Dat is immers ook een bedreiging die je niet kent. Liever overgaan tot orde van de dag. Een geruststelling, meeste tussenpersonen zijn 50+, daar past veranderen wat minder bij. Minder flexibel, gewoon lekker je tijd uitzitten. Wel zo gemakkelijk toch? Wordt nog een leuke wereld, innovatie gaat door, wellicht niet zo stellig als Verhaar hier stelt, maar de versnelling is er al wel. Ik zou zeggen, ga naar de nieuwe winkel van Marks & Spencer en verbaas hoe nu kleding met digitale ondersteuning gekocht kan worden. En mensen doen het bewijzen de cijfers! Vraag het Cor Molenaar maar. De winkel blijft, maar digitaal rukt op, sluit je ogen er niet voor. Combineer dit in je bedrijf. Ook in ons vak. Omarm en pak die kans.

Lambert Becks - 17 april 2013

Jammer dat de essentie van het verhaal kennelijk aan de reageerders verloren gaat. Zonder innovatie geen business. Het blijft niet zoals het was. Verhaar zet het dik aan, maar feit is dat reisbureaus een aantal jaren geleden ook dachten dat ze onmisbaar waren.

Arjan Lubbe - 16 april 2013

Probeert nu op drie verschillende sites zijn gelijk te halen deze meneer. Als het allemaal zo simpel is, bouw dan gewoon zo een tool en lach ons adviseurs uit. Het digitaliseren van het uitvoeren van een beleggingsorder is wat anders dan het geven van een complex financieel advies. PS Niet echt een sterk voorbeeld dat Eye-open, dat is inmiddels Eyes-closed!

Leo Tol - 16 april 2013

Lol, de heer Verhaar wordt he-le-maal gestoord door zijn poging om bitcoins aan te kopen, (twitter). Dus, de bankier loopt vast op het internet. Maar de consument gaat alles zelf regelen. Geblaat Peter! Er is een verschil tussen Ideal en Bitcoins, daar ben je vandaag zelf achter gekomen, dit geldt ook voor een 1ste aankoop en hypotheek en een bestaande complexe situatie, daar komt dé consument zelf niet meer uit, en de bankmedewerker die volgend jaar zijn baan kwijt is ook niet.

Albert van der Poll - 16 april 2013

In plaats van drie banken ga je naar 1 echte adviseur, de behandelt jou als een niet-standaard geval waardoor je een financieel maatpak krijgt. Met open ogen zie je dan dat de hypotheek dan ongeveer 3 euro per maand duurder is, dan zonder zo'n adviseur. Wie voor de belangrijkste meest impactvolle beslissing van zijn financieel bestaan vanwege een besparing van enkele euro's per maand kiest voor een computermodelletje met een standaardoplossing moet dat dan maar doen.

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen....

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

Verzekeraars zijn niet goed bezig, stelt financieel adviseur Wilfred Mooij (Geijsel Kroon). Want ze zouden toch eigenlijk samen met de adviseur het mooiste moeten...

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

(door Peter Wormskamp, Helder Beheerd) Er is de afgelopen jaren veel veranderd in adviserend Nederland. Of toch niet? Om dat te ontdekken loopt Peter Wormskamp dit...

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Wie zich wil tooien met het predikaat onafhankelijk advies hoeft geen marktbrede vergelijkingen te maken. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën besloten....

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

De Net Promotor Score van met Nh1816 samenwerkende adviseurs is in 2016 gestegen tot +60 bij advies en +59 bij het afhandelen van schade. Al jaren en als een van...