Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Kifid (logo)

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit dat de maatschappij niet meer beschikt over het indertijd door de consument ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. Ook is geen informatie meer beschikbaar over het totaal van de voor drie verzekeringen betaalde premies alsmede de opgebouwde winst. Het betreft hierbij de waarde van een drietal door de ouders van de consument in 1970 gesloten uitvaartverzekeringen ingebracht in de polis uit 1992 van de klagende consument. 

Juist vanwege deze achtergrond van niet meer voorhanden informatie was de verzekeraar bereid mee te werken aan de afkoop van de verzekering uit '92 waar de klant om vroeg. De consument ging echter niet akkoord met de op 1 september 2016 geldende afkoopwaarde van 2.196 euro. Hij vond deze te laag ten opzichte van het verzekerd kapitaal van 5.701 euro.

De commissie riep de hulp in van de aan Kifid verbonden actuaris, die meent dat de verzekeraar de juiste berekening heeft gemaakt.

De commissie: "De actuaris heeft geconcludeerd dat de toetsing geen aanleiding geeft om te stellen dat in de berekening van de afkoopwaarde fouten zijn gemaakt. Deze is correct uitgevoerd op basis van de door de verzekeraar genoemde grondslagen. De waarde van de op 1 april 1992 al bestaande verzekeringen is ingebracht en heeft tot een verlaging van de over vijftien jaar betaalde premie geleid van 648 euro. De afkoopwaarde is als alleszins redelijk aan te merken."

Ondertussen knaagt toch de vraag: komt het vaker voor dat verzekeraars relevante informatie niet meer in hun administratie hebben zitten of niet meer kunnen terugvinden? 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof - claimshulp 20 april 2018

Met betrekking tot de knagende zorg in de laatste alinea: Ja, verzekeraars zijn heel veel informatie kwijt helaas.

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...