Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Kifid (logo)

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit dat de maatschappij niet meer beschikt over het indertijd door de consument ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. Ook is geen informatie meer beschikbaar over het totaal van de voor drie verzekeringen betaalde premies alsmede de opgebouwde winst. Het betreft hierbij de waarde van een drietal door de ouders van de consument in 1970 gesloten uitvaartverzekeringen ingebracht in de polis uit 1992 van de klagende consument. 

Juist vanwege deze achtergrond van niet meer voorhanden informatie was de verzekeraar bereid mee te werken aan de afkoop van de verzekering uit '92 waar de klant om vroeg. De consument ging echter niet akkoord met de op 1 september 2016 geldende afkoopwaarde van 2.196 euro. Hij vond deze te laag ten opzichte van het verzekerd kapitaal van 5.701 euro.

De commissie riep de hulp in van de aan Kifid verbonden actuaris, die meent dat de verzekeraar de juiste berekening heeft gemaakt.

De commissie: "De actuaris heeft geconcludeerd dat de toetsing geen aanleiding geeft om te stellen dat in de berekening van de afkoopwaarde fouten zijn gemaakt. Deze is correct uitgevoerd op basis van de door de verzekeraar genoemde grondslagen. De waarde van de op 1 april 1992 al bestaande verzekeringen is ingebracht en heeft tot een verlaging van de over vijftien jaar betaalde premie geleid van 648 euro. De afkoopwaarde is als alleszins redelijk aan te merken."

Ondertussen knaagt toch de vraag: komt het vaker voor dat verzekeraars relevante informatie niet meer in hun administratie hebben zitten of niet meer kunnen terugvinden? 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof - claimshulp 20 april 2018

Met betrekking tot de knagende zorg in de laatste alinea: Ja, verzekeraars zijn heel veel informatie kwijt helaas.

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...