Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Kifid (logo)

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit dat de maatschappij niet meer beschikt over het indertijd door de consument ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. Ook is geen informatie meer beschikbaar over het totaal van de voor drie verzekeringen betaalde premies alsmede de opgebouwde winst. Het betreft hierbij de waarde van een drietal door de ouders van de consument in 1970 gesloten uitvaartverzekeringen ingebracht in de polis uit 1992 van de klagende consument. 

Juist vanwege deze achtergrond van niet meer voorhanden informatie was de verzekeraar bereid mee te werken aan de afkoop van de verzekering uit '92 waar de klant om vroeg. De consument ging echter niet akkoord met de op 1 september 2016 geldende afkoopwaarde van 2.196 euro. Hij vond deze te laag ten opzichte van het verzekerd kapitaal van 5.701 euro.

De commissie riep de hulp in van de aan Kifid verbonden actuaris, die meent dat de verzekeraar de juiste berekening heeft gemaakt.

De commissie: "De actuaris heeft geconcludeerd dat de toetsing geen aanleiding geeft om te stellen dat in de berekening van de afkoopwaarde fouten zijn gemaakt. Deze is correct uitgevoerd op basis van de door de verzekeraar genoemde grondslagen. De waarde van de op 1 april 1992 al bestaande verzekeringen is ingebracht en heeft tot een verlaging van de over vijftien jaar betaalde premie geleid van 648 euro. De afkoopwaarde is als alleszins redelijk aan te merken."

Ondertussen knaagt toch de vraag: komt het vaker voor dat verzekeraars relevante informatie niet meer in hun administratie hebben zitten of niet meer kunnen terugvinden? 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof - claimshulp 20 april 2018

Met betrekking tot de knagende zorg in de laatste alinea: Ja, verzekeraars zijn heel veel informatie kwijt helaas.

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...