Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de polisvoorwaarden van vijftien reisaanbieders.

De bond: "Vliegticketverkoper WTC spant de kroon met premies tot wel 28 procent van de reissom. Daarvoor krijgt de verzekerde bij annulering slechts 85 procent van de ticketkosten terug. Daarbovenop betaalt de klant aan het reisbureau nog eens 50 euro zodra hij aanspraak maakt op de verzekering. Bovendien stopt de verzekering 48 uur voor vertrek.

"Sunweb en TUI zijn onduidelijk over de voorwaarden. Beiden melden dat de klant met de aangeboden verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. Maar in de polisvoorwaarden van de verzekeraar zelf (de Europeesche) staan diverse uitsluitingen. Denk daarbij aan noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier en zelfs het faillissement van de reisorganisatie. Als de reden voor annulering wel onder de dekking valt, vergoedt de verzekeraar maximaal 75 procent van de kosten."

De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat. Zoek- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Maar dat blijkt pas na lezing van de uitgebreide polisvoorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een belangrijke dekking voor wintersporters, wandelaars en zeilers.

Wintersportdekking ontbreekt

Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.

Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een verzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit van dekking. Net als fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten.

Ook Ryanair (Europ Assistance) sluit elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking. Bij bagage die wel onder de dekking valt, keert de verzekeraar alleen uit als de verzekerde een aankoopbewijs kan laten zien.

Reactie toevoegen

 
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Verbond: reisadviestool

Verbond: reisadviestool

Om verzekeraars en bedrijven te helpen, heeft het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars de Reisadviestool ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Op donderdag 10 juni verandert het reisadvies voor acht Europese landen van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s). Het...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Afgelopen zaterdag is een tweede groep Nederlanders naar het buitenland vertrokken voor een achtdaagse proefvakantie. De reisbranche werkt in nauwe afstemming met...

Dure plas...

Dure plas...

(Kifid-uitspraak GC 2021-0358) De tas van de consument is gestolen op het moment dat hij deze even naast zich had neergezet om te urineren in een steeg in het centrum...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...