"Volstrekt logisch dat eisen aan gebonden en onafhankelijke adviseurs verschillen"

Fred de Jong 2012

"Het is volstrekt logisch dat er andere eisen worden gesteld tussen gebonden en onafhankelijke adviseurs. Wat is anders het nut van onafhankelijkheid?" Dat tweet onderzoeker Fred de Jong.

De Jong mengt zich in de discussie die is losgebarsten naar aanleiding van de stellingname dinsdag door Stichting Odin. Volgens Odin "bevestigen twee recente Kifid-uitspraken dat er een belangrijk verschil is tussen directe adviseurs en onafhankelijke adviseurs. De directe adviseurs zijn productverkopers, die alleen maar oog hoeven hebben voor het afzetten van eigen producten. Onafhankelijk adviseurs hebben een bredere adviesverantwoordelijkheid, die start met het klantbelang".

Dat terwijl er volgens sommigen juist een gelijk speelveld zou moeten zijn. Volgens De Jong moet de onafhankelijke financieel adviseur echter uitgaan van zijn eigen kracht. Dan maakt het niet uit of het speelveld gelijk is of niet

 

Het boeit de klant niks

Ondertussen geldt wel dat de verkopers van eigen producten zich adviseur mogen blijven noemen. Waar dat toe leidt, schetst financieel adviseur Albert van der Poll in een reactie op het Odin-bericht: "Consumenten hebben helemaal niet door dat ze met een "verkoper" te maken hebben. Een praktijkvoorbeeldje dan maar: een relatie van ons wordt thuis bezocht door een buitendienstmedewerker van Univé. Niks ten nadele van Univé, prima club etc. Onze relatie stapte over, dat komt bij ons zo weinig voor dat ik heb gebeld om te vragen naar het waarom. Het lag niet aan onze service, maar wij hadden een "overbodige" rechtsbijstandsdekking gesloten. De verkoper van Univé kan op geen enkele manier in de buurt van onze spotgoedkope provisievrije rechtsbijstandspolis komen, dan is de oplossing simpel: dit is een overbodige dekking. Kijk u kunt geld besparen!! Vervolgens was de autoverzekering ook niet goed, daar moest een hogere ongevallendekking bij. Die is dan blijkbaar wel héél dringend noodzakelijk? En ik vermoed dat de dekking naar beperkt casco ging, want 't werd goedkoper, en in m'n rekenprogramma zou dat niet kunnen. Ook konden de verzekerde bedragen allemaal verlaagd. Het woonhuis was hoger verzekerd dan de verkoopprijs en dat is natuurlijk onzin. Een verder gesprek is dan weinig zinvol: dat al deze dekkingen waren besproken en in overleg vastgesteld. Dat de beloofde besparing -als die er al is, wat ik betwijfel - wordt bereikt door verminderen van dekkingen en verlagen van verzekerde bedragen? Die man zal 't toch wel weten? Dat die man een andere werkwijze heeft dan wij, dat hij alleen producten van zijn werkgever levert ( prima verder hoor) en dat hij wordt afgerekend op verkoopresultaten? Het boeit niks. Het is GOEDKOPER. Dat het bij ons met die wijzigingen dan nog weer goedkoper zou zijn dan bij Univé laat ik maar achterwege. Daar heb ik dan geen zin meer in."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roy van Zijp - 5 augustus 2016

In de uitspraak waar het hier omging werd gesteld dat een gebonden adviseur niet op de hoogte moest zijn van de voorwaarden van andere maatschappijen. Alleen al op deze stelling Is veel af te dingen. Hoe kan je een goed advies geven als je niet tenminste een beetje op de hoogte bent van eventuele pluspunten van je concurrenten. Tweede punt was dat de adviseur in het geding daarom ook niet op de hoogte hoefde te zijn van de boete clausule bij vervroegde aflossing. Dit is natuurlijk helemaal komisch dan wel hilarisch. Bij het oversluiten van een hypotheek naar een hypotheek bereken je voor de klant of het wel de moeite is en daar hoort gebonden adviseur of niet toch zeker een berekening bij wat er aan de oude hypotheek verstrekker nog betaald moet worden.

- 5 augustus 2016

In de uitspraak waar het hier omging werd gesteld dat een gebonden adviseur niet op de hoogte moest zijn van de voorwaarden van andere maatschappijen. Alleen al op deze stelling Is veel af te dingen. Hoe kan je een goed advies geven als je niet tenminste een beetje op de hoogte bent van eventuele pluspunten van je concurrenten. Tweede punt was dat de adviseur in het geding daarom ook niet op de hoogte hoefde te zijn van de boete clausule bij vervroegde aflossing. Dit is natuurlijk helemaal komisch dan wel hilarisch. Bij het oversluiten van een hypotheek naar een hypotheek bereken je voor de klant of het wel de moeite is en daar hoort gebonden adviseur of niet toch zeker een berekening bij wat er aan de oude hypotheek verstrekker nog betaald moet worden.

- 5 augustus 2016

Rens van Wijk/Financieel Adviesbureau Van Wijk Wij horen alle instanties beweren dat het klantbelang centraal gesteld dient te worden. Geheel terecht. Wanneer iemand bij je komt en vraagt is het zinvol mijn hypotheek over te sluiten want uw bank/kantoor heeft een lagere rente, zal de lopende situatie bekeken moeten worden. Inventariseren, analyseren enz..Dan zal er gekeken moeten worden naar de huidige situatie. Wat voor hypotheek heeft de klant, is er een polis mee verbonden, hoe lang staat de rente vast enz . En een cijfermatig voorstel maken met alle te maken kosten. Dan kan de klant zien of oversluiten zinvol is.Doet men dit niet dan staat het klantbelang niet centraal en is de advisering in strijd met de geest van de wetgeving .En de klant wordt wederom de dupe. Opnieuw wordt het vertrouwen in onze sector geschaad. Meneer de Jong heeft u nog niets van het verleden geleerd met bedenkelijke adviserings- en verkoopmethoden. Als men deze wijze van werken goedkeurd is heel veel nieuwe wetgeving/regelgeving voor niets geweest. En keren oude tijden terug.In het BELANG van de klant dient men de klant te behoeden voor financiele voetangels en klemmen. Een beetje ethiek in ons vak is ook wel zo prettig.

Peter Veldhuizen - 4 augustus 2016

Meneer De Jong wil,de financieel adviesmarkt begrijpelijk maken!!! dat is 1 van zijn doelstellingen!! Hij zou eens met zijn vinger, die hij in de pap heeft, College Deskundigheid Financiële Dienstverlening , de taal , die daar gebruikt wordt bij de examenstof, (ik neem aan, dat je geen koffie meer wilt...... of wil je koffie... die vraag stellen, 1e is nee, 2e is ja,,, ik krijg koffie) duidelijker wordt, om misverstanden te voorkomen. Als consultant, probeer je werk te houden,.om de brij heen te draaien, zonder in je vingers te snijden. Snapt hij wel, de denkwijze van de Consument. (B2) (daar ligt ook een taak) Makelaars, hypotheek/assurantie adviseurs, moeten een beschermd beroep worden.. De klusjesman, die zich loodgieter of dakdekker noemt, dus zonder erkende opleiding, kunnen levensgevaarijk zijn. (passende beroeps/dienstenverzekering/aansprakelijkheid) polisverkopers moesten toch verbannen worden!!! Hypotheekschuivers bij banken mogen zich geen adviseur noemen, maar verkoopadviseurs... (en dat is nog een misleidende titel) Dit is mijn mening.

Peter Dirks - 4 augustus 2016

Een korte reactie: - Het verhaal van Odin is het meest correcte - Productverkopers zijn geen adviseurs - In de financiële advieswereld dient een gelijk speelveld te zijn

Kees Bruin - 4 augustus 2016

Er worden andere eisen gesteld aan gebonden dan aan onafhankelijke adviseurs. Lijkt logisch als de kwaliteit van de onafhankelijke adviseur hoger mag worden ingeschat dan van de gebonden adviseur. Maar wat als hier de klant werkelijk centraal wordt gesteld? Wordt die klant dan niet de dupe van de lagere eisen, die gesteld worden aan de gebonden adviseur? Uiteindelijk heten ze allebei adviseur. Dus het onderscheid is voor de klant niet duidelijk. Waarom zou je als klant dan voor die onafhankelijke adviseur kiezen, die veel meer heeft moeten leren? Prijs en premie geven dan de doorslag bij de klant boven de kwaliteit van het advies. Als vervolgens die gebonden adviseur schade berokkent voor de klant door een onverantwoord advies, gaat dat dan (vooral) ten koste van het imago van de onafhankelijke adviseur? Iedereen kan begrijpen, dat hier iets niet klopt. Ook de AFM, de Consumentenbond en alle andere organisaties die de klant hoger in het vaandel hebben staan dan de onafhankelijke adviseur. Kamervragen? Oplossing: gelijk trekken van (studie-)eisen of het onderscheid in benaming voor de klant duidelijk maken. Een gebonden adviseur is geen adviseur, maar een verkoper. Anders had hij maar een vak moeten leren.

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen....

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

Verzekeraars zijn niet goed bezig, stelt financieel adviseur Wilfred Mooij (Geijsel Kroon). Want ze zouden toch eigenlijk samen met de adviseur het mooiste moeten...

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

(door Peter Wormskamp, Helder Beheerd) Er is de afgelopen jaren veel veranderd in adviserend Nederland. Of toch niet? Om dat te ontdekken loopt Peter Wormskamp dit...

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Wie zich wil tooien met het predikaat onafhankelijk advies hoeft geen marktbrede vergelijkingen te maken. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën besloten....

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

De Net Promotor Score van met Nh1816 samenwerkende adviseurs is in 2016 gestegen tot +60 bij advies en +59 bij het afhandelen van schade. Al jaren en als een van...