Voorzichtig herstel op markt autoverzekeringen

Auto interieur via Pixabay

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorrijtuigen (motor WA) zit al enige tijd in slecht weer. 2018 is het eerste jaar waarin sommige indicatoren wijzen op herstel van deze markt, maar niet alle signalen zijn positief. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

Sinds 2008 wordt er marktbreed technisch verlies gemaakt op motor WA en dit is nog steeds het geval in 2018. Dat betekent dat de inkomende premie lager is dan de uitgaande schade en kosten. Toch lijken schadeverzekeraars meer grip te krijgen op deze zeer concurrerende markt. Na een periode sinds 2011 waarin de verliezen jaar-op-jaar toe zijn genomen, is deze trend nu doorbroken. Het marktbrede technische verlies is afgenomen naar 308 miljoen in 2018 (2017: 474 miljoen) op een netto verdiende premie van 2,309 miljard (2017: 2,148 miljard).

De schadelast bij motor WA laat al jaren een stijgende trend zien, de belangrijkste oorzaak hiervan zijn de steeds hogere claims bij letselschade als gevolg van maatschappelijke en juridische ontwikkelingen. Om de toenemende schadelast het hoofd te bieden hebben verzekeraars de afgelopen jaren premieverhogingen doorgevoerd, zo ook in 2018. "De komende jaren moet gaan blijken of deze premieverhogingen voldoende zijn om het technisch resultaat in het positieve te trekken", aldus DNB.

Reactie toevoegen

 
Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

De Rechtbank Noord-Holland geeft Ansvar de kans te bewijzen dat de blaastest na het auto-ongeval niet bij de claimende klant maar diens stiefvader is afgenomen....

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm voor de verzekeraar in dit geval. Chubb, risicodrager van Assicuro, hoeft geen 170 mille uit te keren na diefstal van een Citroën DS 21 Injectie,...

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Op 1 januari 2021 hadden 11,4 miljoen personen een Nederlands autorijbewijs, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Door de maatregelen tegen het coronavirus kwamen...

Minder auto's vernield in 2020

Minder auto's vernield in 2020

In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1.855 minder dan het jaar ervoor. Aldus Independer, dat op basis van...

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

De Rechtbank Noord-Holland bakt geen zoete koekjes voor de bakker die de sleutel van zijn Audi A3 onbeheerd achterliet. Verzekeraar a.s.r. weigert volgens de rechtbank...

Communicatie sleutel

Communicatie sleutel

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid...

Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

De autoverzekering werd in 2020 gemiddeld 50 euro op jaarbasis duurder in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse door Independer. De stijging,...