VVP-poll: nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbheer

Stelling 2020

Op de stelling van vorige week 'Provisietransparantie nominaal per product per persoon onwerkbaar' is veel en eensluidend gereageerd. Van de in totaal 361 uitgebrachte stemmen gaf 86 procent (310 stemmers) aan het eens te zijn met deze stelling. Het merendeel van de stemmers geeft minister Hoekstra dus, net als Cas Verhage van Nh1816 dit eerder deed, een rode kaart.

Toch valt er wellicht niet aan de nieuwe regels te ontkomen. En wat dan? Deze vraag brengt ons tot de nieuwe stelling:  'Nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbeheer'

Doe weer mee met de VVP-poll en stem.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 28 juni 2021

Ik heb voor Joost wel een mooi praktijkvoorbeeld: "vroeger" kregen kinderen op hun 18e een eigen uitvaartverzekering, pa en moe regelden het voorlopig maar. Want je weet maar nooit en eht is toch veel geld. Nu wordt er vrij massaal vanaf gezien, vanwege mij 95 -nauwelijks kostendekkende- euro's adviestarief. Ik heb de eerste onverzekerde met een overlijden al gehad. Wat een paniek als blijkt dat er niets is geregeld. En op de verwijtende woorden kan ik alleen maar antwoorden: zij zou het zelf wel regelen via internet. De afsluitprovisiestructuur leven had zeker nadelen en excessen. Het volledig provisieverbod heeft ook zo zijn nadelen. De grootste lijkt me wel dat er vrijwel geen modale burger meer advies krijgt over overlijdensrisico uitvaart en pensioen. Welke huurder heeft nog een risicoverzekering? De meeste fietsen worden beter verzekerd dan het gezinsinkomen bij overlijden. Bij schade heb ik een abo structuur, maar geen klagen van klanten dat ik "te weinig" zou doen, in die zin valt het mee.

Gert Jan - De Waayer Verzekeringen 28 juni 2021

Actiever weet ik niet, maar zal meer negativiteit opleveren.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 28 juni 2021

Ik denk dat alleen mensen die er geld voor over hebben nog advies willen inwinnen en dat er een grote groep mensen buiten de boot gaat vallen, Zijn daar wel eens onderzoeken naar gedaan, hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen omdat ze na het provisieverbod op leven en aov geen advies wilden inwinnen omdat het te duur was, of niet goed verzekerd waren? Ik vraag me daarnaast af of klanten op ongevraagd advies mét een factuur zitten te wachten, dan zou je toch naar een abonnementsstructuur moeten gaan en dan moet je continu je kosten weer verdedigen, want net zoals nu zul je klanten hebben die jarenlang geen schade claimen, maar wel betalen.

Gerda - n.v.t 26 juni 2021

Het merendeel van de stemmers geeft het Ministerie van Financiën en de AFM de rode kaart? En ondertussen klaagt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ach en wee en stelt subsidies beschikbaar, ja waarvoor eigenlijk? Maar waar blijft het Ministerie van justitie? Wanneer een intermediair bemiddelt voor een verzekeraar of een serviceprovider, dan is er een Zakelijk Samenwerkingscontract opgesteld tussen de verzekeraar en de onafhankelijke adviseur. In die Samenwerkingsovereenkomst staat wat de individuele verzekeraar en de indivduele tussenpersoon van elkaar kunnen verwachten. Voor het bepaalde in die SWO betaalt de individuele verzekeraar de met de individuele tussenpersoon overeengekomen provisie. Het kan best zo zijn, dat dhr Hoekstra en de AFM gaan bepalen dat a. het provisiebedrag op de polis vermeld moet worden en wel tot op de cent nauwkeurig; b, maar de tussenpersoon kan niet zelf bepalen wat hij doet voor die door de verzekeraar aan hem te vergoeden beloning, maar zal eenvoudig met de SamenWerkingsOvereenkomsten van 'zijn' diverse verzekeraars moeten gaan wapperen. Kreeg opeens een déjà vu naar 2012, toen Radar opeens begon te klagen over de aangeboden Service-abonnementen, die in tegenstelling tot provisie, berusten op een zakelijke overeenkomst tussen de consument en de (financiële) dienstverlener.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....