VVP-poll: nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbheer

Stelling 2020

Op de stelling van vorige week 'Provisietransparantie nominaal per product per persoon onwerkbaar' is veel en eensluidend gereageerd. Van de in totaal 361 uitgebrachte stemmen gaf 86 procent (310 stemmers) aan het eens te zijn met deze stelling. Het merendeel van de stemmers geeft minister Hoekstra dus, net als Cas Verhage van Nh1816 dit eerder deed, een rode kaart.

Toch valt er wellicht niet aan de nieuwe regels te ontkomen. En wat dan? Deze vraag brengt ons tot de nieuwe stelling:  'Nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbeheer'

Doe weer mee met de VVP-poll en stem.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 28 juni 2021

Ik heb voor Joost wel een mooi praktijkvoorbeeld: "vroeger" kregen kinderen op hun 18e een eigen uitvaartverzekering, pa en moe regelden het voorlopig maar. Want je weet maar nooit en eht is toch veel geld. Nu wordt er vrij massaal vanaf gezien, vanwege mij 95 -nauwelijks kostendekkende- euro's adviestarief. Ik heb de eerste onverzekerde met een overlijden al gehad. Wat een paniek als blijkt dat er niets is geregeld. En op de verwijtende woorden kan ik alleen maar antwoorden: zij zou het zelf wel regelen via internet. De afsluitprovisiestructuur leven had zeker nadelen en excessen. Het volledig provisieverbod heeft ook zo zijn nadelen. De grootste lijkt me wel dat er vrijwel geen modale burger meer advies krijgt over overlijdensrisico uitvaart en pensioen. Welke huurder heeft nog een risicoverzekering? De meeste fietsen worden beter verzekerd dan het gezinsinkomen bij overlijden. Bij schade heb ik een abo structuur, maar geen klagen van klanten dat ik "te weinig" zou doen, in die zin valt het mee.

Gert Jan - De Waayer Verzekeringen 28 juni 2021

Actiever weet ik niet, maar zal meer negativiteit opleveren.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 28 juni 2021

Ik denk dat alleen mensen die er geld voor over hebben nog advies willen inwinnen en dat er een grote groep mensen buiten de boot gaat vallen, Zijn daar wel eens onderzoeken naar gedaan, hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen omdat ze na het provisieverbod op leven en aov geen advies wilden inwinnen omdat het te duur was, of niet goed verzekerd waren? Ik vraag me daarnaast af of klanten op ongevraagd advies mét een factuur zitten te wachten, dan zou je toch naar een abonnementsstructuur moeten gaan en dan moet je continu je kosten weer verdedigen, want net zoals nu zul je klanten hebben die jarenlang geen schade claimen, maar wel betalen.

Gerda - n.v.t 26 juni 2021

Het merendeel van de stemmers geeft het Ministerie van Financiën en de AFM de rode kaart? En ondertussen klaagt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ach en wee en stelt subsidies beschikbaar, ja waarvoor eigenlijk? Maar waar blijft het Ministerie van justitie? Wanneer een intermediair bemiddelt voor een verzekeraar of een serviceprovider, dan is er een Zakelijk Samenwerkingscontract opgesteld tussen de verzekeraar en de onafhankelijke adviseur. In die Samenwerkingsovereenkomst staat wat de individuele verzekeraar en de indivduele tussenpersoon van elkaar kunnen verwachten. Voor het bepaalde in die SWO betaalt de individuele verzekeraar de met de individuele tussenpersoon overeengekomen provisie. Het kan best zo zijn, dat dhr Hoekstra en de AFM gaan bepalen dat a. het provisiebedrag op de polis vermeld moet worden en wel tot op de cent nauwkeurig; b, maar de tussenpersoon kan niet zelf bepalen wat hij doet voor die door de verzekeraar aan hem te vergoeden beloning, maar zal eenvoudig met de SamenWerkingsOvereenkomsten van 'zijn' diverse verzekeraars moeten gaan wapperen. Kreeg opeens een déjà vu naar 2012, toen Radar opeens begon te klagen over de aangeboden Service-abonnementen, die in tegenstelling tot provisie, berusten op een zakelijke overeenkomst tussen de consument en de (financiële) dienstverlener.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...