VVP-poll: provisie kan naar beneden door digitalisering

Discussie

Digitalisering betekent dat de adviseur efficiënter kan werken, helemaal bij particuliere schadeverzekeringen. Moet dan ook niet de provisie naar beneden? Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem! Dat kan HIER.

De vorige stelling luidde: 'Keurmerk onafhankelijk financieel advies welkom'. Daar was 58 procent van 173 stemmers het mee eens. Geen hele grote meerderheid, maar wellicht is CFD toch bezig de juiste snaar te raken. Wij zijn wel benieuwd naar de precieze vormgeving en uitvoering dat CFD zegt voor te bereiden.

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus vissers 7 juni 2021

Door de digitalisering/ automatisering is de hoeveelheid werk niet afgenomen, en zijn de kosten van onderhoud en van investeringen aan software etc. hoger geworden. Verder heeft het intermediair een groot deel van de invoering van de (klant) gegevens overgenomen van de maatschappijen. De provisie MOET dus omhoog ipv omlaag. Er is sprake van een onevenredige verdeling van de kosten versus de baten die de automatisering met zich mee brengt.

Bernard Driessen - Bernard Driessen beheer B.V., 7 juni 2021

Alsof er een verband bestaat tussen provisie en inspanning/kosten van het intermediair. Laat het intermedair zijn eigen provisie vaststellen.

Wim Bremmers - Garantis Adviesgroep 7 juni 2021

De hoogte van provisie bepalen aan de hand van automatisering of digitalisering is een veel te eenzijdige benadering. Voor de ene polis zou het kunnen, voor de andere niet. Provisie zou gewoon moeten worden afgeschaft, of op 5% standaard moeten worden gezet, de beloning die daarboven nodig is moet met de klant worden overeengekomen, m.n. een abonnement werkt dan goed. Je kan per klantgroep een abonnement aanbieden of maatwerk hierin. Het nodigt klanten ook uit om niet met verzekeringen te hoppen en meer te kiezen voor één dienstverlener. Dan zijn we af van die mensen die vragen wat bij ons een autoverzekering kost, want één verzekering van één klant is nooit een rendabele verhouding. Sommige klanten gaan dus méér betalen, zeker bij één product, en anderen minder, bijvoorbeeld als ze totaalklant zijn. Kortom, provisie is een vorm van denken in polissen, rechtstreekse beloning een vorm van denken in klanten en rendabele klantdossiers. Moest de klant niet centraal staan?

Sijvert de Boer - Sijvert de Boer Verzekeringen 7 juni 2021

Volgens mij doen wij bemiddelaars steeds meer werkzaamheden voor de verzekeraars. Daarbij investeren wij enorm in automatisering. Volgens mij is het nu te weinig.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 7 juni 2021

Aangezien de automatiseringssystemen van veel verzekeraars nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau functioneren en wij als intermediair steeds meer taken van acceptanten en schadebehandelaars moeten overnemen om zaken in goede banen te leiden (lijden) en onevenredig veel tijd moeten steken in het begeleiden van aanvragen en schades lijkt het me eerder dat de provisies omhoog zouden moeten gaan i.p.v dat ze zouden moeten dalen.

Guido Albers - Albers Advies 7 juni 2021

Helemaal eens met Ilse Diks. Het overnemen van werk van verzekeraar of serviceprovider houdt in dat er bespaard wordt op personeelskosten.

Hans van der Leeden - Bureau Van der Leeden 7 juni 2021

De premies van schadeverzekeringen zijn afgelopen sterk gestegen door toenemende schadelast. Dat betekent dus meer schadedossiers en ook meer offerte verzoeken van relaties voor een voordeliger product. Als het werk toeneemt is juist een hogere provisie te rechtvaardigen.

Ilse Diks - Diks Verzekeringen 7 juni 2021

Het mag eerder omhoog. Een TP heeft het werk van de verzekeraar overgenomen, door alles te moeten invoeren in de backoffice van de verzekeraar. Hierdoor is het risico van fouten ook neergelegd bij de TP.

Ben Zonneveld - Ass.kantoor De Oude Rijn. 7 juni 2021

Neen. Ten opzicht van jaren geleden is ons werk niet verminderd. toen de digitalisering opkwam en wij het werk van verzekeraars overnamen, is de provisie ook niet verhoogd. Sterker nog, door de digitalisering zijn de premie verlaagd. Dus minder inkomsten.

Paul Schoo - Platter-Schoo 7 juni 2021

Belachelijk. Verzekeraars gooien meer en meer werk over de schutting naar het intermediair. Preventieeisen, fraudecontrolle, schadeafhandeling, onverzekerbaarheid, stotterende algoritmes, voeden van hun systemen. Klantverantwoordelijkheid. Etc.

Meer over
VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

Minister Kaag laat rentemiddeling aan de markt, zo kopte VVP in afgelopen week in een nieuwsbericht. Wel zei ze erbij dat adviseurs een belangrijke rol hebben bij...

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

"Bij gepersonaliseerde klantbenadering krijgt elke klant unieke content toegestuurd met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De...

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

"Veel aandacht is erop gericht om Nederland goed door de winter te loodsen. Dat is begrijpelijk, want er is acute nood. Maar zaken als de energietransitie, verduurzaming,...

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

"Het lijkt erop dat iedereen nog moet wennen aan de nieuwe realiteit en niet voorbereid was op een snelle stijging van de hypotheekrente", schrijft Michel Ligtlee,...