VVP-poll: provisie kan naar beneden door digitalisering

Discussie

Digitalisering betekent dat de adviseur efficiënter kan werken, helemaal bij particuliere schadeverzekeringen. Moet dan ook niet de provisie naar beneden? Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem! Dat kan HIER.

De vorige stelling luidde: 'Keurmerk onafhankelijk financieel advies welkom'. Daar was 58 procent van 173 stemmers het mee eens. Geen hele grote meerderheid, maar wellicht is CFD toch bezig de juiste snaar te raken. Wij zijn wel benieuwd naar de precieze vormgeving en uitvoering dat CFD zegt voor te bereiden.

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus vissers 7 juni 2021

Door de digitalisering/ automatisering is de hoeveelheid werk niet afgenomen, en zijn de kosten van onderhoud en van investeringen aan software etc. hoger geworden. Verder heeft het intermediair een groot deel van de invoering van de (klant) gegevens overgenomen van de maatschappijen. De provisie MOET dus omhoog ipv omlaag. Er is sprake van een onevenredige verdeling van de kosten versus de baten die de automatisering met zich mee brengt.

Bernard Driessen - Bernard Driessen beheer B.V., 7 juni 2021

Alsof er een verband bestaat tussen provisie en inspanning/kosten van het intermediair. Laat het intermedair zijn eigen provisie vaststellen.

Wim Bremmers - Garantis Adviesgroep 7 juni 2021

De hoogte van provisie bepalen aan de hand van automatisering of digitalisering is een veel te eenzijdige benadering. Voor de ene polis zou het kunnen, voor de andere niet. Provisie zou gewoon moeten worden afgeschaft, of op 5% standaard moeten worden gezet, de beloning die daarboven nodig is moet met de klant worden overeengekomen, m.n. een abonnement werkt dan goed. Je kan per klantgroep een abonnement aanbieden of maatwerk hierin. Het nodigt klanten ook uit om niet met verzekeringen te hoppen en meer te kiezen voor één dienstverlener. Dan zijn we af van die mensen die vragen wat bij ons een autoverzekering kost, want één verzekering van één klant is nooit een rendabele verhouding. Sommige klanten gaan dus méér betalen, zeker bij één product, en anderen minder, bijvoorbeeld als ze totaalklant zijn. Kortom, provisie is een vorm van denken in polissen, rechtstreekse beloning een vorm van denken in klanten en rendabele klantdossiers. Moest de klant niet centraal staan?

Sijvert de Boer - Sijvert de Boer Verzekeringen 7 juni 2021

Volgens mij doen wij bemiddelaars steeds meer werkzaamheden voor de verzekeraars. Daarbij investeren wij enorm in automatisering. Volgens mij is het nu te weinig.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 7 juni 2021

Aangezien de automatiseringssystemen van veel verzekeraars nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau functioneren en wij als intermediair steeds meer taken van acceptanten en schadebehandelaars moeten overnemen om zaken in goede banen te leiden (lijden) en onevenredig veel tijd moeten steken in het begeleiden van aanvragen en schades lijkt het me eerder dat de provisies omhoog zouden moeten gaan i.p.v dat ze zouden moeten dalen.

Guido Albers - Albers Advies 7 juni 2021

Helemaal eens met Ilse Diks. Het overnemen van werk van verzekeraar of serviceprovider houdt in dat er bespaard wordt op personeelskosten.

Hans van der Leeden - Bureau Van der Leeden 7 juni 2021

De premies van schadeverzekeringen zijn afgelopen sterk gestegen door toenemende schadelast. Dat betekent dus meer schadedossiers en ook meer offerte verzoeken van relaties voor een voordeliger product. Als het werk toeneemt is juist een hogere provisie te rechtvaardigen.

Ilse Diks - Diks Verzekeringen 7 juni 2021

Het mag eerder omhoog. Een TP heeft het werk van de verzekeraar overgenomen, door alles te moeten invoeren in de backoffice van de verzekeraar. Hierdoor is het risico van fouten ook neergelegd bij de TP.

Ben Zonneveld - Ass.kantoor De Oude Rijn. 7 juni 2021

Neen. Ten opzicht van jaren geleden is ons werk niet verminderd. toen de digitalisering opkwam en wij het werk van verzekeraars overnamen, is de provisie ook niet verhoogd. Sterker nog, door de digitalisering zijn de premie verlaagd. Dus minder inkomsten.

Paul Schoo - Platter-Schoo 7 juni 2021

Belachelijk. Verzekeraars gooien meer en meer werk over de schutting naar het intermediair. Preventieeisen, fraudecontrolle, schadeafhandeling, onverzekerbaarheid, stotterende algoritmes, voeden van hun systemen. Klantverantwoordelijkheid. Etc.

Meer over
VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

In het voor adviseurs zeer relevante artikel 'AI: zorg of zegen voor het intermediair?' in de VVP Special ACT NOW! zegt Dennie van den Biggelaar van Onesurance:...

VVP-poll: ''Val kabinet zorgt komende halfjaar voor een impasse op de woningmarkt.'

VVP-poll: ''Val kabinet zorgt komende halfjaar voor een impasse op de woningmarkt.'

“Onze woningmarkt piept en kraakt aan alle kanten. Vooral starters met een koopwens maar zonder voldoende financiële middelen ontbreekt het aan perspectief....

VVP-poll: 'verzekeraars moeten niet lullen maar poetsen als het gaat om duurzaamheid'

VVP-poll: 'verzekeraars moeten niet lullen maar poetsen als het gaat om duurzaamheid'

Een opmerkelijk statement van Levent Türkmen van SUREbusiness over duurzaamheid afgelopen week. "Ondanks dat verzekeraars permanent en indringend om meer aandacht...

VVP-poll: gevaren kunstmatige intelligentie schromelijk overdreven

VVP-poll: gevaren kunstmatige intelligentie schromelijk overdreven

Van 321 stemmers was 95 procent het eens met de vorige VVP-stelling ('UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk'). Hoe duidelijk wilt u het...

Poll:  UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk

Poll: UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk

Bijna driekwart (72 procent) was het oneens met de VVP-stelling ‘Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak’....

VVP-poll: 'Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak'

VVP-poll: 'Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak'

Maar liefst 93 procent van de bijna 200 respondenten was het afgelopen week eens met de stelling: 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies...

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

Maar liefst 96 procent van de respondenten was het afgelopen (korte) week eens met de stelling 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: 'Ook bestaande klanten dienen te profiteren van een premieverlaging'

VVP-poll: 'Ook bestaande klanten dienen te profiteren van een premieverlaging'

Aegon maakte recent bekend de premie voor ondernemers te verlagen die een nieuwe AOV afsluiten. Mooi nieuws voor ondernemers die een AOV willen afsluiten, omdat...

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD) stelt in de jongste ‘Marktflitsen Intermediaire Adviesmarkt’ dat startende advieskantoren steeds...