VVP-poll: provisie kan naar beneden door digitalisering

Discussie

Digitalisering betekent dat de adviseur efficiënter kan werken, helemaal bij particuliere schadeverzekeringen. Moet dan ook niet de provisie naar beneden? Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem! Dat kan HIER.

De vorige stelling luidde: 'Keurmerk onafhankelijk financieel advies welkom'. Daar was 58 procent van 173 stemmers het mee eens. Geen hele grote meerderheid, maar wellicht is CFD toch bezig de juiste snaar te raken. Wij zijn wel benieuwd naar de precieze vormgeving en uitvoering dat CFD zegt voor te bereiden.

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus vissers 7 juni 2021

Door de digitalisering/ automatisering is de hoeveelheid werk niet afgenomen, en zijn de kosten van onderhoud en van investeringen aan software etc. hoger geworden. Verder heeft het intermediair een groot deel van de invoering van de (klant) gegevens overgenomen van de maatschappijen. De provisie MOET dus omhoog ipv omlaag. Er is sprake van een onevenredige verdeling van de kosten versus de baten die de automatisering met zich mee brengt.

Bernard Driessen - Bernard Driessen beheer B.V., 7 juni 2021

Alsof er een verband bestaat tussen provisie en inspanning/kosten van het intermediair. Laat het intermedair zijn eigen provisie vaststellen.

Wim Bremmers - Garantis Adviesgroep 7 juni 2021

De hoogte van provisie bepalen aan de hand van automatisering of digitalisering is een veel te eenzijdige benadering. Voor de ene polis zou het kunnen, voor de andere niet. Provisie zou gewoon moeten worden afgeschaft, of op 5% standaard moeten worden gezet, de beloning die daarboven nodig is moet met de klant worden overeengekomen, m.n. een abonnement werkt dan goed. Je kan per klantgroep een abonnement aanbieden of maatwerk hierin. Het nodigt klanten ook uit om niet met verzekeringen te hoppen en meer te kiezen voor één dienstverlener. Dan zijn we af van die mensen die vragen wat bij ons een autoverzekering kost, want één verzekering van één klant is nooit een rendabele verhouding. Sommige klanten gaan dus méér betalen, zeker bij één product, en anderen minder, bijvoorbeeld als ze totaalklant zijn. Kortom, provisie is een vorm van denken in polissen, rechtstreekse beloning een vorm van denken in klanten en rendabele klantdossiers. Moest de klant niet centraal staan?

Sijvert de Boer - Sijvert de Boer Verzekeringen 7 juni 2021

Volgens mij doen wij bemiddelaars steeds meer werkzaamheden voor de verzekeraars. Daarbij investeren wij enorm in automatisering. Volgens mij is het nu te weinig.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 7 juni 2021

Aangezien de automatiseringssystemen van veel verzekeraars nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau functioneren en wij als intermediair steeds meer taken van acceptanten en schadebehandelaars moeten overnemen om zaken in goede banen te leiden (lijden) en onevenredig veel tijd moeten steken in het begeleiden van aanvragen en schades lijkt het me eerder dat de provisies omhoog zouden moeten gaan i.p.v dat ze zouden moeten dalen.

Guido Albers - Albers Advies 7 juni 2021

Helemaal eens met Ilse Diks. Het overnemen van werk van verzekeraar of serviceprovider houdt in dat er bespaard wordt op personeelskosten.

Hans van der Leeden - Bureau Van der Leeden 7 juni 2021

De premies van schadeverzekeringen zijn afgelopen sterk gestegen door toenemende schadelast. Dat betekent dus meer schadedossiers en ook meer offerte verzoeken van relaties voor een voordeliger product. Als het werk toeneemt is juist een hogere provisie te rechtvaardigen.

Ilse Diks - Diks Verzekeringen 7 juni 2021

Het mag eerder omhoog. Een TP heeft het werk van de verzekeraar overgenomen, door alles te moeten invoeren in de backoffice van de verzekeraar. Hierdoor is het risico van fouten ook neergelegd bij de TP.

Ben Zonneveld - Ass.kantoor De Oude Rijn. 7 juni 2021

Neen. Ten opzicht van jaren geleden is ons werk niet verminderd. toen de digitalisering opkwam en wij het werk van verzekeraars overnamen, is de provisie ook niet verhoogd. Sterker nog, door de digitalisering zijn de premie verlaagd. Dus minder inkomsten.

Paul Schoo - Platter-Schoo 7 juni 2021

Belachelijk. Verzekeraars gooien meer en meer werk over de schutting naar het intermediair. Preventieeisen, fraudecontrolle, schadeafhandeling, onverzekerbaarheid, stotterende algoritmes, voeden van hun systemen. Klantverantwoordelijkheid. Etc.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...